Dynamics یک ویژگی بسیار قدرتمند در یک نرمافزارهای انیمیشنسازی پایه است. بدون این جلوهها، اثر ذرات مانند دود و آتش یا شبیهسازی پارچه پیچیده، وجود نخواهد داشت. جای تعجب نیست که تسلط بر دینامیک گامی حیاتی در آموزش و مهارتآموزی انیمیشن است. این مقاله به شما کمک میکند تا درک بهتری از دینامیک داشته باشید تا بتوانید با اطمینان از آنها در پروژه بعدی خود استفاده کنید.
هنگام کار با دینامیک، اصول خاصی وجود ندارد و وقتی به نتایجی که میخواهید نمیرسید ناامید نشوید. آنچه در ویوپورت میبینید همیشه آن چیزی نیست که دریافت میکنید. هنگام پخش، جلوههای دینامیک پیچیده، میتواند نتایج نامطلوبی به همراه داشته باشد یا در مجموع کند باشد، زیرا رایانه باید همه چیز را در لحظه محاسبه کند. برای به دست آوردن نمایش بهتری از شبیهسازی داینامیک، میتوانید بسته به نرمافزار خود، یک پیشنمایش سریع پخش یا انیمیشن ببینید. داینامیک ابزار شگفتانگیزی است که در اختیار دارید و میتواند بسیاری از کارها را برای شما آسانتر کند. چه نیاز به شبیهسازی شیء در حال شکستن هندسه داشته باشید یا یک دیوار در حال تخریب، دینامیک میتواند به سرعت و به روشی باورپذیر به آن دست یابد.
کاربرد داینامیک در انیمیشن
Dynamics یک موتور پیچیده فیزیک در برنامه سهبعدی است. دینامیک نحوه حرکت اجسام را با استفاده از قوانین فیزیک برای شبیهسازی نیروهای دنیای واقعی توصیف میکند. شما میتوانید اقدامات مختلفی را که میخواهید آبجکت شما انجام دهد مشخص کنید و نرمافزار، نحوه متحرکسازی آن جسم را به واقع بینانهترین شکل تشخیص میدهد. دینامیک برای ایجاد حرکت واقعگرایانه که در غیر این صورت دستیابی به انیمیشنهای فریم کلیدی سنتی بسیار دشوار و زمان بر است، حیاتی است.
برای مثال، میتوانید از دینامیک برای شبیهسازی جهش یک پوک در یک بازی هاکی روی هوا یا سقوط ساختمان به داخل تلی از آوار استفاده کنید. در حالی که شبیهسازی یک توپ هاکی روی هوا ممکن است برای شما جالب به نظر نرسد، اما افکتهای مختلفی که میتوان در برنامه سه بعدی مانند نرمافزار مایا را با پویایی تمام ایجاد کرد. از افکتهای سیال واقعی گرفته تا انفجار، دود، آتش و غیره.
انیمیشن "شانس" آخرین فیلم پرفروشی است که از داینامیک برای ایجاد برخی از جلوههای ویژه آن استفاده شده است. بدون دینامیک، بیشتر جلوههای سه بعدی شگفتانگیز که میبینید امکانپذیر نخواهد بود. کار با یک موتور پیچیده فیزیک ممکن است دلهرهآور به نظر برسد و درک فیزیک ممکن است بسیار مهم به نظر برسد، اما در واقع برای ایجاد این نوع شبیهسازیها نیازی نیست که یک نابغه فیزیک باشید.
دینامیک چگونه کار میکند
Dynamics نوعی شبیهسازی انیمیشن است که نحوه محاسبه آنها در رایانه متفاوت است. به طور معمول دینامیک از فریمی به فریم دیگر محاسبه میشود و موقعیت یک شی در هر فریم، از موقعیت فریم قبلی گرفته میشود. این نوع انیمیشن با متحرک سازی فریم کلیدی که موقعیت جسم با مقادیر کلیدی تنظیم شده را در فریمهای مختلف تعیین می کند، متفاوت است. با این حال، میتوانید شبیهسازیهای خود را به انیمیشنهای فریم کلیدی معمولی تبدیل کنید که به شما امکان میدهد سیمولیشن (شبیه سازی) را با استفاده از فریمهای کلیدی در جدول زمانی ویرایش کنید.
ویژگیهای کلیدی دینامیک
اگر تا به حال با چالش متحرکسازی یک برخورد یا هر جسمی که نیاز به رعایت قوانین فیزیک دارد، مواجه شدهاید، میدانید که میتواند بسیار دشوار باشد. چیزی به سادگی ریختن تاس روی میز میتواند ساعتها طول بکشد تا فریمهای کلیدی را تغییر دهید تا طبیعی به نظر برسد. داینامیک (Dynamics) این توانایی را دارد که به سرعت و به راحتی این نوع انیمیشن را با آنچه جسم سخت نامیده میشود، شبیهسازی کند، خواه خطی از سقوط دومینو باشد یا یک توپ ویران کننده در حال تخریب یک دیوار آجری. اگر بخواهید هر آجر در حال فرو ریختن یا هر دومینویی که در حال سقوط است را متحرک کنید، این یک کار سخت خواهد بود، اما با اجسام سخت میتوان آن را به روشی واقعی در کسری از زمان توسط کامپیوتر شبیهسازی کرد. اجسام سخت برای شبیهسازی انیمیشنهایی که در غیر این صورت با کی فریم سنتی بسیار طولانی میشوند، عالی هستند.
کاربرد داینامیک در انیمیشن
اکثر برنامههای سه بعدی دارای جلوههای داخلی هستند که برای حذف سریع افکتهایی که نتایج بسیار خوبی ایجاد میکنند عالی هستند. به عنوان مثال در نرم افزار مایا و تریدی مکس دارای جلوههای آتش داخلی هستند که میتوانند از هر چند ضلعی یا شی NURBS منتشر شوند. با این جلوهها در برنامه سه بعدی خود بازی کنید تا ببینید چگونه کار میکنند. هر کدام دارای ویژگیهای متفاوتی هستند که میتوانند برای تنظیم همه چیز از قدرت آتش، انتشار، جهت و موارد دیگر به خوبی تنظیم شوند. همچنین بسیاری دیگر از جلوههای از پیش ساخته شده مانند دود و نور وجود دارد
شبیه سازی پارچه در داینامیک
یکی از مهمترین کاربردهای داینامیک، در شبیه سازی رفتار پارچه و انواع لباس است. در نرمافزار مایا میتوانید به سرعت یک ماده پارچه را از هر شی چند ضلعی با nCloth شبیهسازی کنید. چه بخواهید لباسهایی بسازید که به درستی در اطراف شخصیت شما حرکت میکنند و جریان پیدا میکنند، یا یک رومیزی برای اتاق ناهارخوری، این را میتوان با nCloth به دست آورد. در 3ds Max به آن Cloth گفته میشود به خاطر داشته باشید که کار با یک شبیهسازی پارچه میتواند از قدرت محاسباتی زیادی استفاده کند. حتی با یک کامپیوتر سریع، پردازش سریع پارچه در سطح بالایی از دقت میتواند زمان بسیار زیادی طول بکشد، بنابراین ممکن است لازم باشد شبیهسازی خود را به سطح معقولی کاهش دهید.
سیستم های ذره ای (پارتیکل) در داینامیک
یکی از قدرتمندترین ویژگیهای یک سیستم دینامیک، ذرات است. از ذرات که به آن پارتیکل هم میگویند میتوان برای ساخت آتش، انفجار، دود، آب، مه و موارد دیگر استفاده کرد. در حالی که افکتهای داخلی که در اکثر برنامههای سه بعدی ارائه میشوند عالی هستند، پارتیکل ها یا ذرات به شما امکان میدهند افکتها را دقیق تنظیم کنید و کنترل کاملی بر شبیهسازی روان خود داشته باشید. از ذرات، همچنین میتوان برای ایجاد چیزهایی مانند چمن و خز استفاده کرد. ذرات توسط یک emiter منتشر میشوند که به عنوان منبع ذرات عمل میکند. امیتر دارای ویژگیهای مختلفی است مانند نرخ انتشار ذرات، سرعت و بسیاری از تنظیمات دیگر که میتوان آنها را تغییر داد.
برخلاف افکتهای داخلی، ذرات در همان ابتدا ظاهر دلخواه را ایجاد نمیکنند و برای ایجاد جلوهای که میخواهید باید تنظیم شوند. هنگام کار با Dynamics چه انتظاراتی باید داشت هنگام کار با دینامیک، به ناچار مقدار قابل توجهی آزمون و خطا وجود دارد. نتیجهای که به دنبال آن هستید با کلیک یک دکمه به دست نمیآید. حتی با وجود افکتهای از پیش ساختهشده مانند افکتهای آتش، به احتمال زیاد ویرایشهایی وجود دارد که باید در ویژگیهای افکت انجام شود تا دقیقاً همان چیزی را که به دنبال آن هستید به دست آورید.
مفهوم Fluid Effects در داینامیک
Fluid Effects به شما امکان می دهد طیف گسترده ای از افکت های اتمسفری، آتش سوزی، فضایی و مایع دو بعدی و سه بعدی ایجاد کنید. شما می توانید از Fluid Effectssolvers برای شبیه سازی این افکت ها استفاده کنید، یا می توانید از بافت های متحرک سیال برای جلوه های منحصر به فرد و متمایزتر استفاده کنید
نرمافزارهای داینامیک
امروزه برای ایجاد انیمیشنهای داینامیک نرمافزار و پلاگینهای تخصصی وجود دارد به عنوان مثال برای ساخت جلوههای دود و آتش میتوان از پلاگین phoenix استفاده کرد و یا نرمافزار realflow که برای ساخت ذرات و پارتیکلها بسیارایدهآل است
نویسنده و گردآوری کننده: مجید پویافر
تمام مطالب سایت پرشین انیمیشن با زحمت، نوشته و ترجمه شده است در صورتی که قصد استفاده از این مطالب را دارید، لطفا از سایت خود به سایت ما لینک دهید در نتیجه استفاده از این مطالب جهت ترویج آموزش انیمیشن بلا مانع است.
آموزش مقدماتی نرم افزار مایا
اگر به انیمیشن سازی علاقه مند هستید و به دنبال یک منبع آموزش انیمیشن میگیردید پیشنهاد میکنم دوره آموزش نرم افزار مایا ارائه شده در پرشین انیمیشن را ببینید که می تواند اولین قدم برای شروع آموزش انیمیشن باشد
مقاله های مرتبط
پیشنهاد می شود مقالات دیگر سایت پرشین انیمیشن را نیز مطالعه نمایید
موتور رندر Hyperion دیزنی
معرفی نرم افزار Cascadeur 2024.3
اپیک گیم نسخه 1.5 RealityCapture را منتشر کرد.
درباره انیمیشن بچههای بد 2 The Bad Guys
معرفی Cascadeur Mobile
unreal engine 5.5 منتشر شد
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.