پایگاه دانش

5 ویژگی کلیدی در Blender 4

دانلود نرم افزار blender

بنیاد Blender نسخه Blender 4.0 را منتشر کرده است یک به‌روزرسانی عمده برای برنامه سه بعدی اپن سورس و به عنوان اولین مورد از یک چرخه دو ساله جدید نسخه‌های Blender. با پرشین انیمیشن همراه باشید تا 5 ویژگی کلیدی در بلندر 4.0 آشنا شوید.

1. ابزارهای سفارشی خود را با Geometry Nodes ایجاد کنید

یکی از بحث‌برانگیزترین ویژگی‌های Blender 4.0، ویژگی جدید Node Tools است که به هنرمندان اجازه می‌دهد بدون نیاز به نوشتن کد Python، ابزارهای سفارشی خود را با استفاده از Geometry Nodes ایجاد کنند. ابزارهای سفارشی را می‌توان مانند ابزارهای استاندارد Blender از طریق منوها دسترسی داشت. هدف نهایی پروژه Node Tools، امکان بازسازی هر اپراتور استاندارد ویرایش Mode با استفاده از گره‌ها است، اما هنوز در حال توسعه است. در وبلاگ توسعه‌دهندگان Blender پست‌هایی درباره نحوه عملکرد Node Tools وجود دارد و ما نیز زمانی که آن‌ها به نسخه بتا اضافه شدند، یک داستان درباره آن‌ها منتشر کردیم، بنابراین برای جزئیات بیشتر آن را بررسی کنید.

Blender 4.0 هر دو شیدر BSDF و Principled Hair BSDF را بازسازی می کند. تصویر زیر مدل جدید هوانگ (راست) و مدل موجود چیانگ (چپ) را نشان می‌دهد.

5 ویژگی کلیدی در Blender 4.0

2. shading اصولی بهتر مواد دنیای واقعی را با دقت بیشتری بازسازی می‌کند

Blender  نیز مانند بسیاری از برنامه‌های کاربردی سه‌بعدی، شامل shader‌ هایی بر اساس رویکرد اصولی است که در استودیو انیمیشن Walt Disney در دهه ۲۰۱۰ توسعه یافته است.
این طراحی شده است تا به هنرمندان کمک کند تا طیف گسترده‌ای از مواد دنیای واقعی را به راحتی بازسازی کنند و به جای تلاش برای دستیابی به دقت فیزیکی دقیق، مجموعه‌ای کوچک از پارامترهای شهودی را ارائه می‌دهد.
Blender 4.0 سایه زن (shader) اصلی Principled BSDF را بازسازی کرده است و لایه‌های مواد را بازنویسی می‌کند تا shader Coat " که برای تقلید از پوشش‌های سطحی مانند لاک استفاده می‌شود " بالای شیدر emissive قرار گیرد.

شیدر Coat در Blender: این تغییر باید بازسازی اشیاء مانند صفحه‌های نمایش تلفن یا مانیتور را آسان‌تر کند، جایی که یک سطح ساطع نور با یک پوشش سطحی پوشانده شده است.

شیدر Sheen: که به طور سنتی برای پارچه استفاده می‌شود روی شیدر Coat قرار می‌گیرد و از مدل سایه‌زنی میکروفیبر جدید استفاده می‌کند و استفاده از آن را برای بازسازی گرد و غبار سطح امکان‌پذیر می‌کند.

شیدر Principled Hair BSDF نیز به‌روز شده است: مدل سایه‌زنی جدید آن، با نام مدل Huang به نام توسعه‌دهنده آن، Weizhen Huang، بر اساس این مقاله تحقیقاتی ۲۰۲۲ ساخته شده است.
شیدر Principled Hair BSDF در Blender: برخلاف مدل موجود "که هنوز موجود است و اکنون به مدل Chiang تغییر نام داده است" از مقاطع عرضی بیضی شکل برای موها پشتیبانی می‌کند و موهای انسان را با دقت بیشتری بازسازی می‌کند.
هر دو مزایای خاص خود را دارند: مدل جدید Huang باید بازتاب‌های زیباتری ایجاد کند، زمانی که موها در برابر نور دیده می‌شوند، اگرچه موها ممکن است در هنگام مشاهده از نزدیک صاف به نظر برسند. و زمان رندر هنگام استفاده از مقادیر زبری کمتر بیشتر است. در کل، به‌روزرسانی‌های shader در Blender 4.0 ابزارهای جدید و قدرتمندی را برای هنرمندان فراهم می‌کند تا مواد دنیای واقعی را با دقت بیشتری بازسازی کنند.

5 ویژگی کلیدی در بلندر 4.0

3. کنترل بیشتری بر نور صحنه با پیوند نور در Cycles بدست آورید

Cycles، موتور رندر تولید اصلی Blender، یک ویژگی جدید و مورد انتظار به نام light linking دریافت می کند. این تغییر امکان تنظیم منابع نور (هر دو نور معمولی و مواد ساطع کننده) را برای تأثیر فقط بر اشیاء خاص در صحنه فراهم می کند و کنترل هنری بیشتری بر نورپردازی ارائه می دهد. این پیاده‌سازی همچنین از پیوند سایه پشتیبانی می‌کند و امکان کنترل اشیاء در صحنه را به عنوان مسدودکننده‌های سایه برای منبع نور فراهم می‌کند. در ادامه،  یک مثال از نحوه استفاده از light linking آورده شده است:

فرض کنید می‌خواهید نور را به یک شیء خاص در صحنه بدون تأثیر بر اشیاء دیگر بتابانید. می‌توانید با ایجاد یک گروه جدید از اشیاء که می‌خواهید نور آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و سپس پیوند دادن گروه به منبع نور، این کار را انجام دهید. در ادامه،  یک مثال از نحوه استفاده از shadow linking آورده شده است:

فرض کنید می‌خواهید اشیاء خاصی در صحنه را از سایه‌های منبع نور مسدود کنید. می‌توانید با ایجاد یک گروه جدید از اشیاء که نمی‌خواهید سایه‌ها را دریافت کنند و سپس پیوند گروه به منبع نور، این کار را انجام دهید. در واقع، Light linking و shadow linking ویژگی‌های قدرتمندی هستند که می‌توانند کنترل بیشتری بر نورپردازی در صحنه‌های Blender ارائه دهند.

4. پشتیبانی برای نمایندگان Hydra توسعه رندر را ساده می کند

در نسخه 3.1 Blender، پشتیبانی از Hydra delegates اضافه شد. این یک تغییر مهم است که در ابتدا بیشتر بر توسعه‌دهندگان تأثیر می‌گذارد تا هنرمندان، اما در نهایت می‌تواند برای هر دو گروه مفید باشد.

Hydra delegates یک API استاندارد برای رندر است که بخشی از توصیف صحنه جهانی (OpenUSD) است. این بدان معناست که Hydra delegates می‌توانند در تعداد رو به افزایش برنامه‌های 3D که از OpenUSD پشتیبانی می‌کنند کار کنند.

این موضوع کار توسعه‌دهندگان ثالث برای ایجاد نسخه‌های جدید را کم می‌کند. به عنوان مثال، موتور رندر Arnold در حال حاضر به عنوان یک نماینده Hydra برای Maya و Houdini در دسترس است. این بدان معناست که توسعه‌دهندگان Arnold می‌توانند با صرف زمان و تلاش کمتر، نسخه Blender را نیز منتشر کنند.

برای هنرمندان، پشتیبانی Hydra delegates به معنای دسترسی به طیف وسیع‌تری از موتورهای رندر در Blender است. به عنوان مثال، اکنون می‌توانید از Arnold، Octane، یا Redshift در Blender استفاده کنید، بدون اینکه نیازی به نصب افزونه‌های شخص ثالث داشته باشید.

همچنین، پشتیبانی Hydra delegates به این معنی است که می‌توانید از متریال‌های Blender در برنامه‌های دیگر که از OpenUSD پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید. این می‌تواند برای پیش‌نمایش و همکاری در پروژه‌های مشترک مفید باشد.

در مجموع، پشتیبانی Hydra delegates یک تغییر مثبت برای Blender است. این کار را برای توسعه‌دهندگان ثالث آسان‌تر می‌کند تا نسخه‌های جدید موتورهای رندر خود را برای Blender منتشر کنند و به هنرمندان امکان می‌دهد از طیف وسیع‌تری از موتورهای رندر و متریال‌ها استفاده کنند.

5 ویژگی کلیدی در بلندر 4.0
5 ویژگی کلیدی در بلندر 4.0

5. پشتیبانی از حذف صفحه سبز در Viewport Compositor

تغییر دیگری در Blender 4.0 که در صفحه رسمی "چه خبر؟" به زیاد تبلیغ نمی شود، اما فکر می کنیم برای برخی از هنرمندان مفید خواهد بود، آخرین به روز رسانی Viewport Compositor است. این به شش گره جدید اضافه می کند، از جمله Keying، یک "محل یکپارچه" برای حذف پرده سبز، و Inpaint، برای گسترش مرزهای یک تصویر به مناطق شفاف یا ماسک شده. **

با هم، آنها یک گردش کار سریع برای حذف سیم ها و تجهیزات عملی از صحنه های VFX ارائه می دهند، با Keying که خود سیم را حذف می کند، سپس Inpaint که سوراخ باقی مانده در صفحه پس زمینه را پر می کند. در اینجا یک خلاصه از گره های جدید آورده شده است:

    • Keying: این گره برای حذف پرده سبز یا پس زمینه یک رنگ جامد دیگر از یک تصویر استفاده می شود. این دارای چندین گزینه برای کنترل فرآیند کلیدزنی است، از جمله توانایی تنظیم آستانه، نرمی لبه و سرکوب نشت.
    • Inpaint: این گره برای گسترش مرزهای یک تصویر به مناطق شفاف یا ماسک شده استفاده می شود. می توان از آن برای پر کردن سوراخ های باقی مانده توسط حذف پرده سبز یا گسترش مرزهای یک تصویر استفاده کرد تا بتوان از آن به عنوان بافت قابل سرامیک استفاده کرد.
    • تعادل رنگ: این گره برای تنظیم تعادل رنگ یک تصویر استفاده می شود. دارای کنترل هایی برای تنظیم کانال های قرمز، سبز و آبی، همچنین روشنایی، کنتراست و اشباع کلی است.
    • Lift/Gamma/Gain: این گره برای تنظیم نوردهی یک تصویر استفاده می شود. دارای کنترل هایی برای تنظیم لیفت (که کنترل سایه های تاریک ترین را کنترل می کند)، گاما (که کنترل روشنایی کلی را کنترل می کند) و گینز (که کنترل روشن ترین هایلایت ها را کنترل می کند).
    • Curves: این گره برای ایجاد منحنی های سفارشی برای تنظیم رنگ یا روشنایی یک تصویر استفاده می شود. دارای چندین گزینه برای کنترل منحنی ها است، از جمله توانایی افزودن یا حذف نقاط کنترل، تنظیم تنش و تغییر نوع منحنی.
    • اشباع: این گره برای تنظیم اشباع یک تصویر استفاده می شود. دارای کنترلی برای تنظیم اشباع تصویر است، همچنین گزینه محدود کردن تنظیم به رنگ های خاص.

این گره های جدید مجموعه ای قدرتمند از ابزارها را برای ترکیب تصاویر در Blender ارائه می دهند. آنها به ویژه برای کارهای VFX مفید هستند، جایی که می توان از آنها برای حذف پرده سبز، گسترش مرزهای تصاویر و تنظیم رنگ و نوردهی تصاویر استفاده کرد.

5 ویژگی کلیدی در بلندر 4.0
5 ویژگی کلیدی در بلندر 4.0

تغییرات دیگر: خلاصه ای سریع از چیزهای جدید دیگری در مجموعه ابزارهای اصلی

Blender 4.0 شامل به روز رسانی های زیادی برای اکثر ابزارهای اصلی نرم افزار است. این به روز رسانی ها به هنرمندان کمک می کند تا کار خود را سریعتر و کارآمدتر انجام دهند. در اینجا برخی از تغییرات برجسته تر آورده شده است:

  • مدل سازی سه بعدی:
    • سیستم قفل شدن بازنگری شده انعطاف پذیرتر و استفاده از آن آسان تر است.
    • گره های هندسی اکنون از مناطق تکراری پشتیبانی می کنند.
    • گره های چرخش جدید به هنرمندان کنترل بیشتری بر نحوه چرخش هندسه می دهد.
  • تکسچرینگ:
    • گزینه های جدید Noise Texture و Voronoi Texture به هنرمندان کمک می کند تا بافت ها و الگوهای طبیعی تری ایجاد کنند.
  • سازه بندی و انیمیشن:
    • سیستم جدید کلکسیون های استخوان به هنرمندان کمک می کند تا استخوان ها را به روشی سلسله مراتبی تر سازماندهی کنند.
    • عملیات جدید اسلایدر برای منحنی های انیمیشن به هنرمندان کمک می کند تا زمان بندی و شدت انیمیشن های خود را تنظیم کنند.
  • رندر:
    • پشتیبانی فقط از فلز در macOS
    • ردیابی پرتو MetalRT به طور پیش فرض در پردازنده های M3 فعال است.
  • مدیریت رنگ:
    • تبدیل نمای AgX
    • گزینه های جدید نمایش HDR در macOS
  • ویرایش ویدیو:
    • جریان کاری جدید برای تغییر زمان بندی نوارهای تعاملی

Blender 4.0 یک به روز رسانی مهم برای نرم افزار است که شامل تعدادی از ویژگی ها و بهبودهای جدید است. این به روز رسانی ها به هنرمندان کمک می کند تا کار خود را سریعتر و کارآمدتر انجام دهند و نتایج نهایی بهتری ایجاد کنند.

لینک دانلود نرم‌افزار بلندر 4

نرم افزار بلندر

لینک دانلود نرم‌افزار بلندر 4

Blender در حال حاضر برای سیستم عامل ویندوز عرضه شده و قابل دسترس است و آخرین نسخه نرم‌افزار بلندر با نام Blender 4.0 که در تاریخ 23 آبان 1402 برای ویندوز 64 بیت منتشر شده از سایت پرشین انیمیشن دانلود و نصب کنید.

جمع بندی

به طور کل این بروز رسانی بلندر بسیار مهم و یک پیشرفت چشمگیر را نشان میداد در این مقاله ما 5 ویژگی مهم بلندر را معرفی کردیم اما این بروز رسانی ها بیشتر هستند، از جمله گنجینه‌های پنهان مانند کلیدگذاری صفحه سبز در Viewport Compositor – و به‌روزرسانی‌های رابط کاربری و سایر مجموعه ابزارهای اصلی، از جمله مدل‌سازی سه بعدی، بافت‌گذاری، انیمیشن و ویرایش ویدیو را خلاصه کرده‌ایم.

تغییرات کلیدی شامل گزینه ایجاد ابزارهای سفارشی خود با Geometry Nodes، بازنویسی سایه‌زن‌های Principled BSDF و Principled Hair BSDF، پیوند نور و سایه در رندر Cycles و پشتیبانی از نمایندگان رندر Hydra است.

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.

دوره آموزش آنلاین

انیمیشن سازی سه بعدی با نرم افزار مایا

دوره آموزش انیمیشن‌سازی سه بعدی با نرم‌افزار مایا، یک دوره آموزشی جامع است که به صورت آنلاین و در بستر اسکای روم به صورت هفتگی تشکیل می‌شود و به هنرجویان کمک می‌کند تا اصول و تکنیک‌های انیمیشن سه بعدی را با استفاده از نرم‌افزار مایا بیاموزند

مقاله های مرتبط با این موضوع

پیشنهاد می کنیم جهت افزایش سطح دانش در انیمیشن، سایر مقاله های سایت پرشین انیمیشن را هم مطالعه نمایید

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.

نوشته قبلی

نرم‌افراز زیبراش 2024

نوشته بعدی

نرم‌ افزار World Creator

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگوی پرشین انیمیشن

جهت استفاده از تمام امکانات سایت لطفا در آن ثبت نام نمایید

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری