شرکت SideFX از Houdini 20.5، نسخه بعدی نرم افزار قدرتمند سه بعدی رویهای خود رونمایی کرده است. این نرم افزار برای متخصصان جلوههای ویژه، توسعه بازی و موشن گرافیک کاربرد دارد. پیش نمایشی از این نرم افزار در جریان جشنواره بینالمللی فیلم انسی به نمایش درآمد. انتشار رسمی Houdini 20.5 برای اواسط جولای برنامه ریزی شده است، اما معرفی اولیه آن پیش از ارائه رسمی SideFX در هفته آینده انجام شد.
Houdini 20.5 یک به روز رسانی گسترده است که کل مجموعه ابزارهای Houdini را تحت تاثیر قرار میدهد و شامل طیف وسیعی از ویژگیهای جدید در تمام مراحل خط تولید میشود، از جمله توسعه دارایی تا چیدمان نما و رندر نهایی. ساید اف ایکس اعلام کرده که نسخه جدید نرم افزار Houdini با نام Houdini 20.5 در اواسط تیرماه منتشر خواهد شد.
برخی از ویژگیهای برجسته این بهروزرسانی شامل موارد زیر است
- یک solver (حل کننده) چند مادهای MPM جدید که امکان شبیه سازی دقیقتر مواد مختلف را فراهم میکند.
- قابلیتهای جدید در چارچوب ریگینگ و انیمیشن شخصیت KineFX که به هنرمندان سه بعدی امکان کنترل و انعطاف پذیری بیشتر در ساخت کاراکتر میدهد.
- بهروزرسانیهای قدرتمند برای رندرهای Karma که منجر به بهبود کیفیت خروجی و کارایی رندر میشود.
علاوه بر این موارد، Houdini 20.5 یک ویژگی کاملاً جدید به نام COPERNICUS را معرفی میکند. COPERNICUS یک زمینه آزمایشی برای گرههای ترکیب COP Houdini است که امکان ادغام بهتر گردش کارهای دو بعدی و سه بعدی را فراهم میسازد.
حلکننده جدید MPM برای طیف وسیعی از مواد، از جمله شن و برف
به روز رسانی جدید هودینی 20.5 یک solver ( حل کننده) قدرتمند MPM (روش نقطه مادی) را به این نرم افزار اضافه میکند. این حلکننده برای شبیه سازی رفتار مواد مختلف، به ویژه شن و برف بسیار کاربردی است. در اینجا خلاصهای از نکات کلیدی این ویژگی جدید آمده است:
- حلکننده MPM: این یک قابلیت جدید در Houdini است که امکان شبیه سازیهای واقعگرایانهتر را فراهم میکند.
- طیف وسیع مواد: برخلاف ابزارهای شبیه سازی قبلی، MPM میتواند طیف وسیع تری از مواد را شبیه سازی کند، از جمله موادی با خواص دانه ای مانند شن و برف.
- کاربردها: این حلکننده جدید برای هنرمندان جلوههای ویژه و توسعهدهندگان بازی که میخواهند شبیهسازیهای دقیقتر و جزئیاتتری از شن، برف و potentially other granular materials ایجاد کنند، بسیار ارزشمند است.
با استفاده از این حلکننده جدید، هنرمندان میتوانند جلوههای بصری واقعگرایانهتر و دقیقتری از مواد دانهای مانند شن و برف در فیلمها، بازیها، انیمیشن ، انیمیشن سازی و سایر پروژههای گرافیکی ایجاد کنند.
COPERNICUS ادغام قدرتمند دو و سه بعدی
یکی از بزرگترین نوآوری های هودینی نسخه 20.5، معرفی COPERNICUS است. این یک زمینه کاملاً جدید و بازطراحی شده برای گره های COP (گره های ترکیب) در Houdini به شمار می رود. COPERNICUS با معماری انعطاف پذیر خود، امکان ادغام روان گردش کارهای دو بعدی و سه بعدی را فراهم می کند.
در حال حاضر، تمرکز اصلی COPERNICUS بر روی تالیف متریال (ایجاد متریال به صورت رویهای) و پراکندهسازی اشیاء (ایجاد توزیع پراکندهای از اشیاء در صحنه) است. با این حال، این بخش در آینده به طور قابل توجهی گسترش خواهد یافت و قابلیت های جدیدی برای ترکیب بندی ارائه خواهد کرد.
به روزرسانی های Houdini 20.5: از ریگینگ شخصیت تا هوش مصنوعی
نسخه جدید Houdini (20.5) فراتر از شبیه سازی و COPERNICUS، شامل مجموعه دیگری از بهروزرسانیهای هیجانانگیز است:
پیشرفتهای KineFX:
KineFX که چارچوب نسبتاً جدید ریگینگ و انیمیشن شخصیت در Houdini است، به مرحله بتا 2 رسیده است. این نسخه شامل ویژگیهای جدیدی مانند لایههای انیمیشن غیرمخرب میباشد. این قابلیت به انیماتورها این امکان را میدهد تا بدون نگرانی از خراب شدن کار قبلی، تغییراتی را بر روی انیمیشن اعمال کنند.
همگرایی Karma CPU و XPU:
Karma موتور رندرگیری مسیریابی (path tracing) قدرتمند Houdini است که در دو نسخه CPU و XPU (ترکیب CPU و GPU) ارائه میشود. در این نسخه، قابلیتهای این دو نسخه به هم نزدیکتر شده است و بهروزرسانیهای قابل توجهی برای نسخه XPU در نظر گرفته شده است. این همگرایی به هنرمندان انعطافپذیری بیشتری در انتخاب نوع موتور رندر مناسب برای پروژه خود میدهد.
پیشرفتهای Viewport ولکان:
Viewport ولکان که در Houdini 20.0 معرفی شد، از نظر قابلیتها به Viewport قدیمی OpenGL نزدیکتر شده است و اکنون به صورت پیشفرض فعال میباشد. Viewport ولکان با عملکرد سریعتر و کارآمدتر، تجربه کاربری بهتری را برای هنرمندان به ارمغان میآورد.
هوش مصنوعی در Houdini:
حمایت Houdini از گردش کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی همچنان در حال پیشرفت است. این نسخه شامل یک گره استنتاج جدید ONNX و یک «مجموعه ابزار SOP و TOP اختصاصی برای کمک به خودکارسازی آموزش یادگیری ماشین» میباشد. گره ONNX به هنرمندان این امکان را میدهد تا مدلهای یادگیری ماشین از پیش آموزشدیده را مستقیماً در Houdini اجرا کنند و از قابلیتهای آنها در پروژههای خود بهرهمند شوند. مجموعه ابزار SOP و TOP نیز به خودکارسازی فرآیند آموزش مدلهای یادگیری ماشین کمک میکند.
جمع بندی:
هودینی 20.5، نسخه جدید نرم افزار قدرتمند Houdini، با مجموعه ای از ابزارها و ویژگی های جدید ارائه شده است که به طور قابل توجهی قابلیت های این نرم افزار را در زمینه های مختلف از جمله جلوه های ویژه، توسعه بازی و موشن گرافیک ارتقا می دهد. Houdini 20.5 یک گام بلند در دنیای جلوه های ویژه و گرافیک محسوب می شود. این نسخه با ارائه مجموعه ای از ابزارها و ویژگی های جدید، به هنرمندان و توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا آثار خلاقانه تر و باکیفیت تری خلق کنند.
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.
انیمیشن سازی سه بعدی با نرم افزار مایا
دوره آموزش انیمیشنسازی سه بعدی با نرمافزار مایا، یک دوره آموزشی جامع است که به صورت آنلاین و در بستر اسکای روم به صورت هفتگی تشکیل میشود و به هنرجویان کمک میکند تا اصول و تکنیکهای انیمیشن سه بعدی را با استفاده از نرمافزار مایا بیاموزند
مقاله های مرتبط با این موضوع
پیشنهاد می کنیم جهت افزایش سطح دانش در انیمیشن، سایر مقاله های سایت پرشین انیمیشن را هم مطالعه نمایید
ساخت انیمیشن شرک 5 آغاز شد
درباره هوش مصنوعی Tencent
ویژگی های جدید نرم افزار Cinema 4D 2025.1
نرم افزار Adobe After Effects 25.1 منتشر شد
بازار کار انیمیشن در دنیا
موتور رندر Hyperion دیزنی
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.