ریگ بندی کاراکتر یکی از مهمترین مراحل در ساخت انیمیشن است. در این مقاله قصد داریم به مفهوم ریگ بندی یا ریگینگ در کاراکتر بپردازیم پس با پرشین انیمیشن همراه باشید.
ریگ، کنترلی را برای انیماتور فراهم میکند تا بتواند کاراکتر را به شکل دلخواه خود حرکت دهد. یک ریگ خوب، باید انعطافپذیر و قابل کنترل باشد، تا انیماتور بتواند حرکات طبیعی و روانی را برای کاراکتر ایجاد کند. ریگ کاراکتر، مجموعهای از نقاط کنترل و پیوندهایی است که به انیماتور اجازه میدهد تا حرکات کاراکتر را کنترل کند. ریگ کاراکتر، یکی از مهمترین مراحل در ساخت انیمیشن است و نقش مهمی در ایجاد حرکات طبیعی و روان برای کاراکتر دارد.
ریگ بندی یا ریگینیگ چیست؟
ریگ بندی کاراکتر یکی از مهمترین مراحل در ساخت انیمیشن است. ریگ، کنترلی را برای انیماتور فراهم میکند تا بتواند کاراکتر را به شکل دلخواه خود حرکت دهد. یک ریگ خوب، باید انعطافپذیر و قابل کنترل باشد، تا انیماتور بتواند حرکات طبیعی و روانی را برای کاراکتر ایجاد کند. در واقع، ریگ کاراکتر، مجموعهای از نقاط کنترل و پیوندهایی است که به انیماتور اجازه میدهد تا حرکات کاراکتر را کنترل کند. ریگ کاراکتر، یکی از مهمترین مراحل در ساخت انیمیشن است و نقش مهمی در ایجاد حرکات طبیعی و روان برای کاراکتر دارد.
در نتیجه، ریگ بندی کاراکتر، تکنیکی است که در انیمیشن های اسکلتی (Skeletal animation) استفاده می شود که در آن کنترل را به یک مدل اضافه می کنید. محدوده حرکت یک شخصیت یا شی را تعیین می کند تا اعمال، حرکات و حرکت آن را مشخص کند. مجموعه ای از استخوان های به هم پیوسته روی مدل سه بعدی اعمال می شود تا بتوانید تصویر استاتیک را به شیوه دلخواه خود حرکت داده و دستکاری کنید.
انیمیشن اسکلتی چیست؟
Skeletal animation به روشی گفته می شود که در آن کاراکتر یا شی در دو قسمت نمایش داده می شود:
- پوست یا مش: نمایه سطحی که برای طراحی یک کاراکتر استفاده می شود.
- اسکلت یا ریگ: مجموعه ای از قسمت های سلسله مراتبی و به هم پیوسته.
اصطلاح "ریگینگ در انیمیشن" از ریگ به عنوان ساختار اسکلت ساخته شده برای شناسایی استخوان های مجازی که اجازه حرکت مدل را می دهند، ناشی می شود. یک راه آسان برای تجسم آن مانند ایجاد یک عروسک مجازی است. می توانید از ریگینگ انیمیشن برای هر دو انیمیشن دو بعدی و سه بعدی استفاده کنید که با چند تفاوت جزئی مسیر مشابهی را دنبال می کنند.
- ریگینگ انیمیشن دو بعدی: با ریگینگ انیمیشن دو بعدی، به سادگی کاراکتر یا شیء را به صورت دو بعدی رسم می کنید و سپس ساختار استخوانی مورد نظر را به آن اعمال می کنید. این ساده تر از یک مدل سه بعدی و محدود در حرکت خواهد بود.
- ریگینگ انیمیشن سهبعدی: یک عمل رایج تر ریگینگ انیمیشن سه بعدی است. در اینجا می توان کل مدل را در صحنه خود ریگ کرد و ژست گرفت، با توانایی ایجاد طیف وسیع تری از حرکات، چه در حال انیمیشن یک کاراکتر یا شی باشد.
ریگینگ چگونه کار می کند؟
در انیمیشن، ریگینگ با ساخت یک سری استخوان (یا اسکلت) برای مدل دو بعدی یا سه بعدی شما کار می کند. این می تواند یک حیوان یا شخصیت انسانی باشد، اما همچنین می توانید آن را به شی ای که می خواهید متحرک کنید، مانند هواپیما یا یک تکه میوه، اعمال کنید.
سپس با استفاده از نرم افزار انیمیشن دیجیتال یا رایانه ای می توانید موقعیت، مقیاس و چرخش نقاط خاصی از اسکلت (یا ریگ) را برای معرفی حرکت تنظیم کنید. ضبط این تغییرات از طریق کی فریمینگ به ایجاد انیمیشن شما کمک می کند. بسته به اندازه، مقیاس و پیچیدگی پروژه شما، ریگینگ می تواند از چند ساعت تا چند روز یا بیشتر طول بکشد.
ریگینگ فقط بخش کوچکی از فرآیند انیمیشن است. این یکی از اولین قدم هایی است که قبل از اینکه بتوانید شخصیت های خود را حرکت دهید باید انجام دهید. تکنیک های انیمیشن دیگری نیز وجود دارد، اما انیمیشن اسکلتال سه بعدی یک روش محبوب برای انیماتورهای آماتور و حرفه ای است که در فیلم های پرفروش هالیوود، بازی های ویدیویی، برنامه های تلویزیونی، تبلیغات و موارد دیگر کار می کنند.
فرآیند گام به گام کلی برای ریگینگ شخصیت انیمیشن به شرح زیر است:
- یک مدل دو بعدی یا سه بعدی ایجاد کنید.
- یک اسکلت برای شخصیت یا شی خود بسازید، خواه استخوان های انسانی را تکرار کنید یا به یک شی اضافه کنید.
- مقیاس وزنی را تعیین کنید که کنترل می کند حرکت یک استخوان چقدر بر روی قسمت خاصی از مش تأثیر می گذارد. برخی از نرم افزارها دارای یک گزینه خودکار هستند یا می توانید آن را برای نتایج دقیق خودتان تنظیم کنید.
- این استخوان ها را با استفاده از نرم افزار انیمیشن دیجیتال تغییر دهید تا بتوانید موقعیت، مقیاس و چرخش آنها را تغییر دهید.
- در صورت نیاز، سینماتیک معکوس را به استخوان ها اضافه کنید. این عمدتاً برای بازوها، پاها و دم است تا اطمینان حاصل شود که آرنج ها و زانوها برای یک حرکت واقع گرایانه به سمت راست اشاره می کنند.
- در صورت نیاز، محدودیتهایی را برای استخوانهای خاصی اعمال کنید، بنابراین آنها فقط در یک جهت حرکت کنند تا نتایج روان و واقعگرایانه داشته باشند.
- این حرکات استخوان را در امتداد یک خط زمانی (کی فریمینگ) ضبط کنید.
البته لازم به توضیح است که ریگ می تواند در هر نزم افزاری به گونه ای متفاوت باشد اما دانستن اصول ریگ بندی در کاراکتر بر همین اصل است.
ریگینگ: مزایا و معایب
ریگینگ انیمیشن دو بعدی و سه بعدی تنها گزینه های موجود برای انیماتورها نیستند. برای کمک به تصمیم گیری در مورد اینکه آیا این تکنیک مناسب شما و پروژه شما است، مزایا و معایب انیمیشن و ریگینگ را در نظر بگیرید.
- حرکت مستقل و سلسله مراتبی: استخوان ها را می توان به تنهایی حرکت داد تا جلوه مطلوب را برای کاراکتر یا شی خود ایجاد کنید. هر استخوان مرتبط نیز از طریق ساختار سلسله مراتبی در ریگ حرکت می کند.
- انیمیشن را در حرکات استخوانی ساده تعریف کنید: هنگام استفاده از مش چندضلعی، انیماتورها باید انیمیشن خود را رأس به رأس تعریف کنند. با ریگینگ می توانید این کار را با حرکات استخوانی ساده انجام دهید.
- اعمال محدودیت ها: با اعمال محدودیت ها به استخوان های خاص، چه برای یک کاراکتر یا شیء، حرکات واقع بینانه ایجاد کنید. این به نتایج شما واقع گرایی می افزاید که می تواند برای تکرار در آینده ذخیره شود.
- انیماتورها بر حرکت در مقیاس بزرگ تمرکز می کنند: به لطف ساختار سلسله مراتبی، انیماتورها نیازی به فکر کردن در مورد هر حرکت کوچک ندارند زیرا قسمت های مرتبط باید به طور هماهنگ حرکت کنند. این در وقت آنها صرفه جویی می کند و به این معنی است که می توانند تلاش خود را به انیمیشن بزرگتر اختصاص دهند.
- رنگ آمیزی وزن دقیق: با رنگ آمیزی وزن، واقع گرایی بیشتری به نحوه کار مش و ریگ با هم اضافه کنید. تنظیم مقیاس به تشکیل توزیع وزن دقیق برای نتایج شما کمک می کند.
معایب ریگینگ در انیمیشن:
- زمان بر: ایجاد و تنظیم ریگ می تواند یک فرآیند زمان بر باشد، به خصوص برای انیمیشن سه بعدی.
- پیچیدگی: ریگینگ می تواند پیچیده باشد، به خصوص برای انیمیشن سه بعدی. انیماتورها باید درک درستی از نحوه عملکرد ریگ ها داشته باشند تا بتوانند از آنها به طور مؤثر استفاده کنند.
- انعطاف پذیری محدود: پس از ایجاد و تنظیم ریگ، ممکن است تغییر آن دشوار باشد. این می تواند محدودکننده باشد، به خصوص اگر انیماتور نیاز به ایجاد تغییرات قابل توجهی در کاراکتر یا شی خود داشته باشد.
نتیجه گیری
ریگ کاراکتر، مجموعهای از استخوانها و پیوندهایی است که به انیماتور اجازه میدهد تا حرکات کاراکتر را کنترل کند. ریگ کاراکتر، یکی از مهمترین مراحل در ساخت انیمیشن است و نقش مهمی در ایجاد حرکات طبیعی و روان برای کاراکتر دارد.
ریگینگ یک تکنیک قدرتمند است که می تواند به انیماتورها در ایجاد حرکت واقع گرایانه و کارآمد کمک کند. با این حال، مهم است که مزایا و معایب آن را در نظر بگیرید قبل از اینکه تصمیم بگیرید آیا تکنیک مناسبی برای شما و پروژه شما است.
اگر شما کاربر نرم افزار مایا باشید این برنامه از یک ساختار ریگ استاندارد پشتیبانی میکند که می توان آن را مبنای یک ریگ استاندارد در نظر گرفت اما با این حال برخی توسعه دهندگان و برنامه نویسان، فایل های ریگ را به تعداد متنوع نوشته اند که از مطرح ترین آنها می توان به اسکریپت advanced skeleton اشاره کرد که در نوع خود بسیار کامل و منحصر به فرد است. جهت دانلود و آموزش این اسکریپت با ما در تماس باشید.
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.
انیمیشن سازی سه بعدی با نرم افزار مایا
دوره آموزش انیمیشنسازی سه بعدی با نرمافزار مایا، یک دوره آموزشی جامع است که به صورت آنلاین و در بستر اسکای روم به صورت هفتگی تشکیل میشود و به هنرجویان کمک میکند تا اصول و تکنیکهای انیمیشن سه بعدی را با استفاده از نرمافزار مایا بیاموزند
مقاله های مرتبط با این موضوع
پیشنهاد می کنیم جهت افزایش سطح دانش در انیمیشن، سایر مقاله های سایت پرشین انیمیشن را هم مطالعه نمایید
موتور رندر Hyperion دیزنی
معرفی نرم افزار Cascadeur 2024.3
اپیک گیم نسخه 1.5 RealityCapture را منتشر کرد.
درباره انیمیشن بچههای بد 2 The Bad Guys
معرفی Cascadeur Mobile
unreal engine 5.5 منتشر شد
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.