پایگاه دانش

ویژگی های جدید Autodesk Maya 2025

درباره فرمت maya.ma و maya.mb

شرکت آتودسک نرم افزار Autodesk Maya 2025 نسخه جدید نرم‌افزار مدل‌سازی و انیمیشن سه بعدی خود را منتشر کرده است. این نرم‌افزار شامل به‌روزرسانی‌هایی در تمامی مجموعه ابزارهای اصلی مایا است، از جمله سیستم اکسترود هوشمند (Extrude system) که از نرم‌افزار 3dsmax به مایا منتقل شده است و همچنین ویجت تغییر شکل جدید و ویرایشگر یکپارچه Motion Trail برای ریگینگ و انیمیشن.
مجموعه ابزارهای توسعه ظاهری LookdevX از گراف‌های شیدر MaterialX به صورت پیش فرض پشتیبانی می‌کند و USD برای Maya امکان بارگذاری و تخلیه انبوه المان‌های USD را فراهم می‌کند.
افزونه شبیه‌سازی Bifrost برای Maya اکنون شامل سیستم شبیه‌سازی اقیانوس Bifrost از مجموعه ابزارهای قدیمی سیالات مایا می‌شود، و همچنین، موتور رندر آرنولد اتودسک از رندرگیری بهتر با پردازنده گرافیکی GPU بهره‌مند می‌گردد.
علاوه بر این، اتودسک نسخه‌ی Maya Creative 2025 را نیز منتشر کرده است. این نسخه برای استودیوهای کوچک‌تر طراحی شده است. Maya Creative 2025 شامل اکثر ویژگی‌های جدید Maya 2025 به جز به‌روزرسانی Bifrost می‌شود.

نرم افزار autodesk maya 2025

مدل‌سازی سه بعدی: انتقال سیستم اکسترود هوشمند از 3dsmax

مایا 2025 با انتقال سیستم اکسترود هوشمند از 3dsmax، تحولی بزرگ در ابزارهای مدل‌سازی سه بعدی خود ایجاد کرده است. این سیستم که اولین بار در سال 2021 معرفی شد و طی سه سال گذشته به‌طور مداوم ارتقا یافته، روشی شهودی و کارآمد برای اکسترود کردن هندسه ارائه می‌دهد. در ادامه، به مزایای کلیدی سیستم اکسترود هوشمند: Extrude system اشاره می شود

  • ترکیبی از عملیات: اکسترود، برش، ادغام و اتحاد را در یک عملکرد واحد انجام می‌دهد.
  • طراحی سریع: امکان ایجاد اشکال پیچیده را در کوتاه‌ترین زمان فراهم می‌کند.
  • تعامل: وجوه را به صورت تعاملی در ویوپورت اکسترود کنید.
  • پاکسازی خودکار: مایا به طور خودکار وجوه بریده شده را بازسازی و بخیه می‌زند.
  • کاهش نیاز به کار دستی: به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر و با دقت بیشتر مدل‌سازی کنید.

سیستم اکسترود هوشمند  (Extrude system ) برای طراحان و مدل‌سازان سه‌بعدی که به دنبال راه‌حلی سریع، آسان و دقیق برای اکسترود کردن هندسه هستند، ابزاری ایده‌آل است.

ویژگی های مایا 2025

مدل‌سازی سه بعدی: بهبود ابزار bevel و اکسترود لبه

مایا 2025 علاوه بر معرفی قابلیت‌های جدید، بهبودهای چشمگیری را در ابزارهای مدل‌سازی موجود خود ارائه می‌دهد. در ادامه به برخی از این پیشرفت‌ها می‌پردازیم:

بهبود ابزار Bevel:

  • فیلتر لبه‌های ورودی: گره Bevel اکنون می‌تواند لبه‌های ورودی را فیلتر کند و به شما امکان می‌دهد تا bevel را فقط به لبه‌های انتخاب‌شده، لبه‌های سخت یا لبه‌هایی با زاویه‌ی بیش از یک حد خاص اعمال کنید.
  • اعمال دقیق‌تر bevel: در هنگام اعمال bevel به مش حاصل از عملیات بولین، bevel فقط لبه‌های ایجاد شده در محل تلاقی بولین را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • به‌روزرسانی خودکار: اگر مش‌های ورودی بولین تغییر کنند، bevel به‌طور خودکار به‌روزرسانی می‌شود.

بهبود ابزار Extrude Edge:

  • ایجاد خودکار Extrude Edge: اکنونبه طور خودکار UV ها را برای لبه‌ها یا وجوه جدید ایجاد می‌کند.
  • کاهش نیاز به تمیزکاری دستی: UV های جدید با فاصله‌ای از UV های اصلی قرار می‌گیرند که به تمیزکاری دستی کمتری نیاز دارد.

این پیشرفت‌ها در ابزارهای bevel و Extrude Edge، مدل‌سازی دقیق‌تر و کارآمدتر را برای طراحان و مدل‌سازان سه‌بعدی فراهم می‌کنند.

در فیلم بالا می توانید ویژگی های جدید نرم‌افزار مایا 2025 را به همراه زیرنویس اختصاصی پرشین انیمیشن مشاهده نمایید

بهبودها در ریگینگ: ابزار جدید Deformation

خبر خوبی برای ریگرهای کاراکتر (Character Riggers) در مایا 2025 این است که اکنون، یک ویجت جدید به نام Deformation به ویرایشگر Attribute Editor اضافه شده است. این ابزار به شما امکان می‌دهد تا بدون نیاز به استفاده از Node Graph، دیفورمرها و تعدیل‌کننده‌های توپولوژی که روی یک شیء تأثیر می‌گذارند را مشاهده کنید. Deformation ابزار مفیدی است که دسترسی سریع به اطلاعات اولیه‌ی هر دیفورمر مانند تعداد رئوس و نوع اجزا را فراهم می‌کند و همچنین، امکان مرتب‌سازی، غیرفعال کردن یا فعال‌سازی مجدد دیفورمرها را می‌دهد که دوذاقع با این قابلیت، و به سادگی می‌توانید دیفورمرهای مرتبط با یک شیء را در یک محیط واحد مدیریت کنید.

درباره مایا 2025

ریگینگ: به‌روزرسانی‌های جدید در Proximity Wrap، ابزار Bake Deformer و جریان کاری Joint

در مایا 2025، قابلیت‌های ریگینگ موجود نیز دستخوش بهبود شده‌اند. در ادامه برخی از این به‌روزرسانی‌ها می پردازیم.

به‌روزرسانی Proximity Wrap: حالا می‌توانید از دیفورمر Proximity Wrap به عنوان یک دیفورمر proxNet استفاده کنید. این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا هندسه درایور دیفورمر (محرک تغییر شکل) را بر اساس نسخه‌ی تغییرشکل یافته‌ی دیگر درایور اعمال کنید، نه شکل اصلی تغییر نیافته‌ی آن.

  • به‌روزرسانی ابزار Bake Deformer: ابزار Bake Deformer که برای ساده‌سازی ریگ‌های پیچیده جهت انتقال به موتورهای بازی و سایر برنامه‌های با پشتیبانی محدود از دیفورمرها استفاده می‌شود، به‌روزرسانی جدیدی دریافت کرده است. گزینه‌ی جدید دامنه حرکت (Range of Motion) به شما امکان می‌دهد تا نمونه‌برداری از حالت‌ها (پوزها) را تنها از یک نقطه‌ی خاص در انیمیشن انجام دهید.

  • به‌روزرسانی‌های دیگر: تغییرات دیگری نیز شامل امکان تنظیم اندازه متن برچسب‌های مفصل (Joint) و جهت‌گیری خودکار محور ثانویه یک مفصل بر اساس تنظیمات گزینه‌ی Orient Joint و ابزار Joint است.

ویژگی های مایا 2025

بهبود انیمیشن: ویرایشگر Motion Trail Editor

خبر خوش برای انیماتورها در مایا 2025! ویرایشگر جدیدی به نام Motion Trail Editor از منوی Visualize در دسترس قرار گرفته است. این ویرایشگر یکپارچه، تنظیماتی را که قبلاً در چندین پنجره مختلف رابط کاربری مایا پراکنده بودند، گرد هم می‌آورد. برخی از این پنجره‌ها عبارتند از:

  • خروجی (Outliner): نمایش سلسله مراتب اشیاء در صحنه
  • جعبه کانال (Channel Box): نمایش و ویرایش مقادیر انیمیشن
  • ویرایشگر Attribute Editor: ویرایش ویژگی‌های اشیاء و ابزارها

با استفاده از ویرایشگر Motion Trail Editor، انیماتورها می‌توانند به راحتی و در یک محیط واحد به تنظیمات مسیر حرکت دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را مدیریت کنند. این قابلیت به بهبود کارایی و صرفه‌جویی در زمان کمک می‌کند.

درباره مایا 2025

انیمیشن: به‌روزرسانی‌هایی در Dope Sheet و ویرایشگر گراف

علاوه بر قابلیت‌های جدید، ابزارهای انیمیشن موجود در مایا 2025 نیز به‌روزرسانی شده‌اند. در این میان، Dope Sheet دستخوش تغییرات قابل توجهی قرار گرفته است.

این به‌روزرسانی به Dope Sheet ظاهری «تمیزتر و سازمان‌یافته‌تر» شبیه به ویرایشگر گراف می‌دهد. همچنین، نشانگرهای بصری جدید برای ویژگی‌های فریم کلیدی و رنگ‌های قابل تنظیم برای شناسایی مجموعه کلیدها در نظر گرفته شده است.

جریان کاری برای تعامل با فریم‌های کلیدی نیز بهبود یافته است. این بهبودها شامل یک عملکرد ویرایش موجی (Ripple Edit) برای جابه‌جایی و مقیاس‌بندی کلیدها می‌شود. در نهایت، ویرایشگر گراف کلیدهای میانبر جدیدی برای مجسمه‌سازی منحنی‌ها دریافت کرده است.

ویژگی های مایا 2025

به‌روزرسانی‌های LookdevX و پلاگین‌های USD برای مایا

فراتر از برنامه اصلی، LookdevX، مجموعه ابزار جدیدی برای ایجاد گراف‌های سایه‌زنی USD که در مایا 2024 معرفی شد، به‌روزرسانی دیگری دریافت می‌کند. LookdevX 1.3 از این پس از MaterialX پشتیبانی می‌کند.

کاربران اکنون می‌توانند به طور همزمان از گراف‌های شیدر USD و MaterialX در یک جلسه مایا استفاده کنند و مواد MaterialX را مستقیماً به هندسه مایا اختصاص دهند.

پشتیبانی مایا از USD نیز با USD برای مایا 0.27، آخرین نسخه از پلاگین Universal Scene Decription، گسترش یافته است. این نسخه امکان بارگذاری و تخلیه انبوه المان‌های USD (پریم‌ها) را فراهم می‌کند.

همچنین اکنون می‌توان با استفاده از ابزار Universal Manipulator مایا، پریم‌ها را مستقیماً در ویوپورت (پنجره نمایش) جابه‌جا، چرخانده و مقیاس‌بندی کرد. و علاوه بر آن، تعدادی بهبود و به‌روزرسانی کوچک در Hydra برای مایا وجود دارد. لیست کامل تغییرات را می‌توانید در یادداشت‌های انتشار آنلاین پیدا کنید.

درباره مایا 2025

رندرگیری: پشتیبانی از MaterialX و رندرینگ بهتر با پردازنده گرافیکی در MtoA 5.4

پلاگین یکپارچه‌سازی مایا برای رندرگیر آرنولد شرکت اتودسک، به‌روزرسانی قابل توجهی دریافت کرده است. MtoA 5.4.0 با اضافه کردن پشتیبانی از شبکه‌های سایه‌زن MaterialX در LookdevX، انعطاف‌پذیری بیشتری را در توسعه‌ی متریال برای کاربران فراهم می‌کند. برخی دیگر از تغییرات این به‌روزرسانی عبارتند از:

  • پشتیبانی از نمونه‌های دانه‌دار در رندرینگ پیش‌رونده و تطبیقی: این قابلیت توزیع نویز بهتری را در تعداد نمونه‌های پایین‌تر ضده‌ای ایجاد می‌کند.
  • بازنویسی بخش بزرگی از موتور رندر GPU آرنولد: بخش قابل توجهی از موتور رندر GPU آرنولد با استفاده از OptiX 8، آخرین نسخه از فریم‌ورک ردیابی پرتو با پردازنده گرافیکی انویدیا، بازنویسی شده است. این بازنویسی باعث افزایش قابل توجه سرعت راه‌اندازی و بهبود مقیاس‌پذیری عملکرد روی چندین پردازنده گرافیکی می‌شود.
  • پشتیبانی از جلسات رندرینگ متعدد با پردازنده گرافیکی: موتور رندر GPU آرنولد حالا از چندین جلسه‌ی رندر همزمان پشتیبانی می‌کند.
درباره مایا 2025

شبیه‌سازی: Bifrost 2.9 با گزینه‌های جدید برای شبیه‌سازی امواج اقیانوس و مِش‌بندی مایعات

پلاگین Bifrost مایا نیز با Bifrost 2.9.0.0 به‌روزرسانی قابل توجهی دریافت می‌کند. این به‌روزرسانی شامل اضافه کردن ویژگی‌های BOSS (Bifrost Ocean Simulation System) از مجموعه ابزار قدیمی‌تر Bifrost Fluids است.

این ویژگی‌ها، همانند نسخه‌های اصلی، می‌توانند برای شبیه‌سازی امواج طیفی بادخیز همراه با کف، و همچنین کنترل آن‌ها از طریق گراف Bifrost مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این، یک ترکیب جدید به نام points_to_liquid_surface این امکان را می‌دهد تا کش‌های نقطه‌ای حاصل از شبیه‌سازی‌های Bifrost Fluids و همچنین منابعی مانند شبیه‌سازی‌های MPM را در گراف به مِش تبدیل کرد.

به‌روزرسانی‌های دیگر افزونه‌ها و ابزارهای جانبی مایا

علاوه بر قابلیت‌های جدید، ابزارهای انیمیشن موجود در مایا 2025 نیز به‌روزرسانی شده‌اند. در این میان، Dope Sheet دستخوش تغییرات قابل توجهی قرار گرفته است.

این به‌روزرسانی به Dope Sheet ظاهری «پاکیزه‌تر و سازمان‌یافته‌تر» شبیه به ویرایشگر گراف می‌دهد. همچنین، نشانگرهای بصری جدید برای ویژگی‌های فریم کلیدی و رنگ‌های قابل تنظیم برای شناسایی مجموعه کلیدها در نظر گرفته شده است.

جریان کاری برای تعامل با فریم‌های کلیدی نیز بهبود یافته است. این بهبودها شامل یک عملکرد ویرایش موجی (Ripple Edit) برای جابه‌جایی و مقیاس‌بندی کلیدها می‌شود. در نهایت، ویرایشگر گراف کلیدهای میانبر جدیدی برای مجسمه‌سازی منحنی‌ها دریافت کرده است.

به‌روزرسانی‌های دیگر افزونه‌ها و ابزارهای جانبی مایا

اتودسک، غول نرم‌افزار، از انتشار Maya 2025 و Maya Creative 2025 خبر داد. این به‌روزرسانی‌ها مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید و بهبودهای قابل توجه را برای طراحان سه بعدی، انیماتورها و متخصصان جلوه‌های ویژه به ارمغان می‌آورد.

همراه با Maya 2025، اتودسک نسخه‌ی Maya Creative 2025 را نیز منتشر کرده است. این نسخه برای استودیوهای کوچک‌تر طراحی شده و با مدل پرداخت منعطف (pay-as-you-go) در دسترس است. Maya Creative 2025 شامل اکثر ویژگی‌های جدید Maya 2025 به جز به‌روزرسانی Bifrost می‌شود.

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.

دوره آموزش آنلاین

انیمیشن سازی سه بعدی با نرم افزار مایا

دوره آموزش انیمیشن‌سازی سه بعدی با نرم‌افزار مایا، یک دوره آموزشی جامع است که به صورت آنلاین و در بستر اسکای روم به صورت هفتگی تشکیل می‌شود و به هنرجویان کمک می‌کند تا اصول و تکنیک‌های انیمیشن سه بعدی را با استفاده از نرم‌افزار مایا بیاموزند

مقاله های مرتبط با این موضوع

پیشنهاد می کنیم جهت افزایش سطح دانش در انیمیشن، سایر مقاله های سایت پرشین انیمیشن را هم مطالعه نمایید

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.

نوشته قبلی

نرم افزار Autodesk 3ds Max 2025

نوشته بعدی

نرم‌افزار 2025 Autodesk Mudbox

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگوی پرشین انیمیشن

جهت استفاده از تمام امکانات سایت لطفا در آن ثبت نام نمایید

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری