شرکت Autodesk به تازگی نسخه جدید نرمافزار مایا 2025.3 را منتشر کرده است. در این مطلب از سایت پرشین انیمیشن، به بررسی ویژگیهای جدید این نسخه از نرمافزار مدلسازی سهبعدی و انیمیشن سازی مایا میپردازیم.
این بهروزرسانی با بازطراحی الگوریتم بولین (Boolean)، قابلیت مدلسازی بولین را به طور چشمگیری بهبود داده است. حالا کاربران میتوانند با اطمینان بیشتری روی مدلهای پیچیده و هندسههای مشکلدار کار کنند.
یکی دیگر از امکانات جدید، پشتیبانی از متریالهای OpenPBR است که به کاربران اجازه میدهد از این استاندارد باز برای متریالها در ابزار LookdevX و موتور رندر Arnold استفاده کنند. در بخش شبیهسازی، Bifrost for Maya یک گزینه جدید برای اجرای شبیهسازیهای متنوع در فضای ابری ارائه کرده است که امکان استفاده از قدرت محاسباتی بیشتری را فراهم میسازد.
مدلسازی سهبعدی: بهبود چشمگیر الگوریتم بولین برای دقت و اعتماد بیشتر
یکی از تغییرات کلیدی در مایا، ارتقای الگوریتم بولین است که اکنون به سطح مشابهی با الگوریتم موجود در نرمافزار 3ds Max رسیده است. این بهروزرسانی، قابلیت پیشبینی و عملکرد عملیات بولین را بهطور قابل توجهی بهبود داده است.
بر اساس آزمایشهای داخلی Autodesk، نسخه قبلی این الگوریتم در حدود ۶٪ از موارد دچار خطا میشد، اما در نسخه جدید، این میزان به صفر درصد کاهش یافته است. این بهبود بهویژه در مدلهایی با هندسه پیچیده یا زمانی که از بولینهای چندگانه و منابع متعدد استفاده میشود، بسیار ملموس خواهد بود.
انیمیشن: ارتقاءهای کاربردی در گراف ادیتور برای بهبود جریان کار
برای انیماتورها، بهروزرسانیهای مهمی در Graph Editor مایا ارائه شده است. یکی از این تغییرات، افزودن گزینه Auto-resize keys on zoom است که باعث میشود هنگام زوم کردن، کلیدها به صورت خودکار تغییر اندازه دهند و کنترل بیشتری روی تنظیمات کلیدها داشته باشید. همچنین، تنظیمات جدیدی برای کنترل ظاهر و عملکرد tangent handles اضافه شده است که امکان مدیریت دقیقتر و شخصیسازی بیشتر در فرآیند انیمیشنسازی را فراهم میکند.
بروز رسانی LookdevX: پشتیبانی از استاندارد جدید OpenPBR
در نسخه جدید مایا، بهروزرسانیهای مهمی در پلاگینهای کلیدی، بهویژه LookdevX، ابزار قدرتمند توسعه ظاهر که اولین بار در Maya 2024 معرفی شد، صورت گرفته است. مهمترین تغییر در LookdevX 1.6.0، پشتیبانی از استاندارد جدید و باز OpenPBR است. این استاندارد که توسط Autodesk و Adobe توسعه یافته، به عنوان جایگزینی یکپارچه برای Autodesk Standard Surface و Adobe Standard Material طراحی شده است و هدف آن افزایش تعاملپذیری متریالها بین نرمافزارهای مختلف CG است.
علاوه بر این، کاربران اکنون میتوانند compounds (گروههایی از نودهای گراف شیدینگ) را برای استفاده مجدد در پروژههای آتی ذخیره کنند یا آنها را با همکاران خود به اشتراک بگذارند. از دیگر تغییرات قابل توجه، اضافه شدن سه نوع گرادیان جدید شامل Radial، Circular و Box به نود Ramp است که امکانات بیشتری برای کنترل دقیق شیدینگ و طراحی متریالها فراهم میکند.
بهروزرسانی جامع برای موتور رندر Arnold for Maya 5.4.5
پشتیبانی از OpenPBR اکنون به نسخه مایای Arnold Renderer نیز افزوده شده است. در نسخه Arnold for Maya 5.4.5، یک شیدر جدید با نام OpenPBR Surface معرفی شده است و ابزارهایی برای تبدیل شیدرهای aiStandardSurface به OpenPBR Surface نیز فراهم شدهاند.
این نسخه همچنین شیدرهای Ramp آرنولد را بهروزرسانی کرده و حالتهای جدید سهبعدی برای گرادیانها و گزینه اضافه کردن نویز رویهای به گرادیانها را اضافه کرده است. Tonemap imager نیز اکنون دارای حالت جدید heatmap است که افکتهای سبک نقشه حرارتی را در رندرها تولید میکند.
در بخش Volume Rendering، گردشکار بهبود یافته است و حالا حجمها در viewport نمایش داده میشوند. همچنین دو پارامتر جدید برای کنترل پراکندگی نور در حجمها اضافه شده است.
برای کاهش نویز در رندرها، OIDN (OpenImageDenoise) اکنون علاوه بر کارتهای گرافیک NVIDIA، از GPUهای AMD در ویندوز و همچنین پردازندههای Apple Silicon در macOS پشتیبانی میکند.
در پسزمینه، عملکرد GPU Rendering بهویژه در صحنههایی با تعداد زیاد نورها یا نمونهها بهبود یافته است. علاوه بر اینها، ویژگیهای کوچکتر و بهبودهای زیادی در روند کار وجود دارد. برای مشاهده لیست کامل تغییرات، به یادداشتهای انتشار مراجعه کنید.
بهروزرسانیهای Bifrost for Maya
بخش Bifrost for Maya، پلاگین چندفیزیکی مایا، بهروزرسانی جالبی را تجربه کرده است. نسخه Bifrost for Maya 2.11 یک فریمورک مدولار آزمایشی برای ریگینگ معرفی کرده است.
یکی از ویژگیهای جدید، گزینه ‘wedge’ شبیهسازیها است که به کاربران این امکان را میدهد تا شبیهسازیهای متنوعی با مقادیر مختلف پارامترها را در فضای ابری تولید کنند. ما در پرشین انیمیشن قبلاً در مورد Bifrost for Maya 2.11 و ویژگیهای آن زمان انتشار صحبت کردهایم، بنابراین برای جزئیات کاملتر به مقاله اصلی ما مراجعه کنید.
بروزرسانی USD for Maya
ادغام USD در مایا بهروزرسانی متمرکز بر روند کار را تجربه کرده است. با نسخه USD for Maya 0.30، اکنون میتوان از کنترلهای بومی دوربین مایا برای تغییر و کنترل دوربینهای USD استفاده کرد. همچنین، امکان بارگذاری مجدد references، payloads و nested references برای prims در Outliner فراهم شده است. علاوه بر این، کاربران میتوانند رنگ متن سفارشی برای prims تنظیم کنند.
بروزرسانی Maya Creative 2025.3
Autodesk همچنین نسخه جدید Maya Creative 2025.3 را منتشر کرده است. این نسخه، که بهصورت اشتراک ماهانه ارائه میشود، بسیاری از ویژگیهای کلیدی مایا را دارد، اما امکان ساخت گرافهای جدید Bifrost را ندارد و فقط میتواند گرافهای موجود را اجرا کند.
قیمت و نیازمندیهای سیستم
نرمافزار مایا برای سیستمهای Windows 10+، RHEL و Rocky Linux 8.7/9/3، و همچنین macOS 12.0+ در دسترس است. این نسخه به کاربران این امکان را میدهد که از ویژگیهای جدید و بهروز در محیطهای مختلف استفاده کنند.
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.
انیمیشن سازی سه بعدی با نرم افزار مایا
دوره آموزش انیمیشنسازی سه بعدی با نرمافزار مایا، یک دوره آموزشی جامع است که به صورت آنلاین و در بستر اسکای روم به صورت هفتگی تشکیل میشود و به هنرجویان کمک میکند تا اصول و تکنیکهای انیمیشن سه بعدی را با استفاده از نرمافزار مایا بیاموزند
مقاله های مرتبط با این موضوع
پیشنهاد می کنیم جهت افزایش سطح دانش در انیمیشن، سایر مقاله های سایت پرشین انیمیشن را هم مطالعه نمایید
ساخت انیمیشن شرک 5 آغاز شد
درباره هوش مصنوعی Tencent
ویژگی های جدید نرم افزار Cinema 4D 2025.1
نرم افزار Adobe After Effects 25.1 منتشر شد
بازار کار انیمیشن در دنیا
موتور رندر Hyperion دیزنی
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.