شرکت LightWave Digital انتشار نسخههای LightWave 2024 را آغاز کرده است، آخرین سری بهروزرسانیهای سالانه نرمافزار باسابقه مدلسازی سهبعدی و انیمیشن.
نسخه LightWave 2024.0 سیستم ریگ کاراکتر ماژولار RHiggit، که قبلاً بهعنوان یک افزونه شخص ثالث ارائه میشد، را یکپارچه کرده و ابزارهای جدیدی برای نقاشی وزن و شبیهسازی مایعات اضافه کرده است. همچنین بهروزرسانیهایی برای سیستم هندسه رویهای مبتنی بر گره LightWave و OctaneRender برای LightWave، که یکپارچگی با موتور رندر GPU است، انجام شده است.
دومین انتشار مهم از مالکان جدید LightWave
LightWave 2024.0 دومین بهروزرسانی بزرگ این نرمافزار در طی هشت ماه اخیر است. این نسخه پس از وقفهای سهساله منتشر شده است که طی آن توسعه این نرمافزار توسط مالک قبلی، Vizrt، متوقف شده بود. Vizrt در سال 2019 شرکت NewTek، توسعهدهنده اصلی LightWave را خریداری کرده بود.
مالک فعلی این نرمافزار، LightWave Digital، یک شرکت نوپا است که تیم مدیریتی آن شامل افرادی است که در روزهای NewTek بهطور نزدیک با این نرمافزار درگیر بودهاند، از جمله کارکنان سابق NewTek، توسعهدهندگان افزونههای کلیدی و کاربران LightWave.
مدلسازی سهبعدی: نودهای جدید Tendril، Thicken و Lathe و ابزار جدید Edge Slide
ویژگیهای جدیدی در ProGeo (نودهای هندسه رویهای)، ابزار مدلسازی مبتنی بر گره که در LightWave 2023 معرفی شد، از جمله نود جدید Tendril اضافه شدهاند. عملکرد اصلی آن ترسیم پوششهای گیاهی رویهای مانند تاک یا پیچک روی سطوح در یک صحنه است، مشابه پلاگینهای تولید پیچک در سایر نرمافزارهای CG است با این حال، در استریمهای زنده پیش از انتشار، توسعهدهندگان در مورد سایر کاربردهای احتمالی آن صحبت کردند، مانند افزودن نشانههای تصویری در بررسی شاتها.
ProGeo همچنین شامل تغییرات رایجتری مانند Thicken و Lathe شده است. در حالی که ProGeo در برنامه Layout (چیدمان صحنه و انیمیشن) LightWave موجود است، یک ابزار جدید به نام Edge Slide نیز در Modeler (برنامه مدلسازی اختصاصی LightWave) اضافه شده است. این ابزار به کاربران امکان میدهد نقاط یا لبهها را روی سطح مدل جابجا کرده و توپولوژی آن را تنظیم کنند، از جمله گزینهای برای ایجاد چینها.
ریگ کاراکتر: اکنون شامل سیستم ریگ ماژولار RHiggit
خارج از ProGeo، Layout سه مجموعه ابزار اصلی جدید بهدست آورده است: RHiggit، WeightBrush و Flow.
RHiggit که در اصل یک افزونه پولی شخص ثالث بود "حروف بزرگ از نام توسعهدهنده اصلی آن، Craig ‘RebelHill’ Monins گرفته شده است – یک سیستم ریگ ماژولار کاراکتر است. این ابزار به کاربران امکان میدهد ریگ کاراکترها یا موجودات را ایجاد کنند" نسخه اصلی از چهارپا، عنکبوتسانان و پرندگان، علاوه بر دوپاها، پشتیبانی میکرد! با استفاده از یک جریان کاری نیمهخودکار.
ریگ کاراکتر و چیدمان: ابزار جدید WeightBrush برای نقاشی نقشههای وزن
این ابزار با WeightBrush، یک مجموعه ابزار جدید نقاشی وزن تکمیل شده است. نقش اصلی آن نقاشی وزنهای پوست برای کاراکترها بهطور مستقیم در Layout است، بدون نیاز به تغییر به Modeler. با این حال، LightWave Digital میگوید که این ابزار کاربردهای گستردهتری دارد، از جمله سطحبندی و نمونهسازی مبتنی بر وزن، که آن را به ابزاری برای چیدمان صحنه و ریگینگ تبدیل میکند.
شبیهسازی: ابزار جدید Flow برای شبیهسازی مایعات کوچک
آخرین مجموعه ابزار جدید در Layout، Flow است، یک سیستم شبیهسازی جدید. در مستندات آنلاین، از آن بهعنوان یک "پلاگین فیزیک یکپارچه" یاد شده است، اگرچه کاربرد اصلی آن به نظر میرسد شبیهسازی مایعات در مقیاس کوچک باشد.
موارد استفاده احتمالی شامل "ریختن مایعات درون یک لیوان، پاشیدن آب روی زمین و مکعبهای ژلهای که میجهند و تغییر شکل میدهند" است.
این ابزار بر اساس کتابخانه فیزیک متنباز Newton Dynamics و FleX، ابزار فیزیک مبتنی بر ذرات در زمان واقعی NVIDIA است و مانند FleX، فقط در ویندوز قابل استفاده است.
بهروزرسانی در ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۴: LightWave Digital نسخه 2024.1 را منتشر کرده است.
این بهروزرسانی گزینههای جدیدی را به مجموعه ابزار RHiggit برای کپی و پیست کردن انیمیشن از یک کاراکتر یا شیء متحرک به دیگری اضافه کرده است.
ابزارهای Motion Copy و Motion Paste پایه، حرکت آیتم انتخابشده را برای کل صحنه کپی و جایگزین میکنند؛ ابزار Motion Paste Advanced فقط کانالهای انیمیشنی انتخابشده را جایگزین میکند.
ابزارهای Motion Dump و Motion Scoop حرکات چندین شیء انتخابشده را ذخیره کرده و دوباره به اشیاء جدید در صحنه اعمال میکنند، همانطور که در دقیقه ۱۵:۳۰ در ویدیو نشان داده شده است.
کنترل جدید عمق میدان OctaneRender
برای رندر در OctaneRender، این بهروزرسانی یک نود جدید Octane DOF Range اضافه کرده است که روشی سریع برای کنترل تنظیمات دیافراگم و فاصله کانونی برای افکتهای عمق میدان ارائه میدهد.
کاربران میتوانند نقطه کانونی دوربین رندر – هم موقعیت آن و هم اندازه ناحیه در فوکوس – را با حرکت دادن یک کنترل در نمای Viewport تنظیم کنند، همانطور که از دقیقه ۶:۴۰ در ویدیو نشان داده شده است.
معرفی Cascadeur Mobile
unreal engine 5.5 منتشر شد
شرکت ماکسون ZBrush for iPad 2025.1 را منتشر کرد
نرم افزار Unity 6 منتشر شد
ویژگی های جدید نرم افزار Maya 2025.3
انتشار نسخه جدید Bifrost مایا
آموزش مقدماتی نرم افزار مایا
ما این دوره را به شما پیشنهاد می کنیم
اگر به انیمیشن سازی علاقه مند هستید و به دنبال یک منبع آموزش انیمیشن میگیردید پیشنهاد میکنم دوره آموزش نرم افزار مایا ارائه شده در پرشین انیمیشن را ببینید که می تواند اولین قدم برای شروع آموزش انیمیشن باشد
مسیر یادگیری نرمافزار مایا
معرفی xgen مایا
درباره nCloth مایا
اساس تولید فیلم و انیمیشن
انیمیشن سهبعدی چیست؟
مراحل ساخت فیلم انیمیشن
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.