مقایسه نرم‌افزار مایا با 3dsmax

مقایسه مایا با 3dsmax

نرم افزارهای Maya و 3ds Max دو ابر نرم‌افزار سه‌بعدی و انیمیشن‌سازی هستند که به احتمال زیاد نام آنها را شنیده‌اید چرا که این برنامه‌ها کاربردهای زیادی دارد به عنوان مثال تمام معماران با نرم‌افزار 3DSMAX آشنا هستند و همچنین تمام فیلم سازان انیمیشن نیز علاقه‌مند به مایا هستند در نتیجه اشتراکات زیادی دارند، اما اجازه دهید ببینیم که چه تفاوت‌هایی با هم دارند که در این مقاله به صورت مختصری مقایسه نرم‌افزار مایا با 3dsmax را خواهیم داشت.  تفاوت اصلی بین نرم افزارهای Maya و 3ds Max بیشتر در گردش کار و محیط آن است.نرم‌افزار Maya به عنوان بخشی از مجموعه A&E به عنوان برنامه بلاک باستر ارائه می‌شود و ویژگی‌های بیشتری برای انیماتورها دارد. 3ds Max بخشی استاندارد از مجموعه‌های Autodesk فعلی است که کاربران بیشتری دارد. اگر در انتخاب بین این دو برنامه تردید دارید حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید

مقایسه مایا با 3dsmax

مقایسه مایا با 3dsmax

اگر یک طراح گرافیک سه بعدی با تجربه هستید، به احتمال زیاد قبلاً ابزارهایی را پیدا کرده‌اید که به شما امکان می‌دهد کارهای درجه یک را انجام دهید. اما اگر تازه وارد دنیای هیجان‌انگیز مدل‌سازی سه‌بعدی شدید، احتمالاً از خود می‌پرسید که کدام بسته نرم‌افزاری را باید انتخاب کنید. Maya و 3ds Max ، هر دو محصول Autodesk بوده و گزینه‌های پیشنهادی برای طراحان گرافیک سه بعدی در سراسر جهان هستند. اما در حالی که هر دو ویژگی‌ها و عملکردهای مشابهی را ارائه می‌دهند، چند تفاوت کلیدی نیز وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. بنابراین، کدام یک از این دو برای نیازهای طراحی خاص شما بهتر است؟ برای کمک به تصمیم‌گیری، بیایید ببینیم که مایا و 3ds Max در هر مرحله از فرآیند طراحی چگونه عمل می‌کنند.

دمو ریل مایا را مشاهده کنید

مقایسه مایا با 3dsmax بخش مدل سازی

هنگامی که به یک مفهوم رسیدید، وقت آن است که کار روی خلق آثار خود را شروع کنید. همانطور که می‌دانید، مدل‌سازی اولین گام در فرآیند طراحی سه بعدی است. مایا و 3ds Max هر دو، طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها و ابزارهای قدرتمند برای مدل‌سازی را ارائه می‌دهند و با توجه به رویکرد بسیار بصری خود به مدل‌سازی، 3ds Max انتخاب برتر بسیاری از معماران است. این نرم‌افزار از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کند که به ایجاد اشکال هندسی مختلف کمک می‌کند. همچنین می‌توانید تا شش ماده مختلف را روی یک شی ترکیب کنید و به هر یک از آنها بافت مناسب اضافه کنید.
مایا از این نظر عقب نمانده است و گزینه‌های مدلینگ بسیار خوبی ارائه می‌دهد. می‌توانید با استفاده از مجموعه ابزار اسکالپتینگ، اشکال هندسی مختلفی بسازید و علاوه بر این، ابزار جداگانه‌ای وجود دارد که به شما امکان می‌دهد اشکال متقارن ایجاد کنید، که سادگی را به فرآیند دشوار می‌افزاید.

مقایسه مایا با 3dsmax بخش رندرینگ

بعد از اینکه مدل سه بعدی خود را ایجاد کردید، باید آن را بهینه کنید و آن را با دید خود وقف دهید. وقتی صحبت از رندر می‌شود، تفاوت عمده‌ای بین Maya و 3ds May وجود ندارد. هر دو بسته نرم افزاری، به شما این امکان را می‌دهند که از رندر داخلی Arnold ray tracing استفاده کنید. موتور رندر Arnold که برای ویژگی‌های انیمیشن و جلوه‌های بصری پیچیده طراحی شده است، ابزار انتخابی برای برخی از بزرگترین استودیوهای انیمیشن در جهان است.
این برنامه‌ها همچنین به شما این امکان را می‌دهند که یک دوربین فیزیکی را شبیه‌سازی کنید تا به مدل خود ظاهر واقعی‌تری ببخشید. علاوه بر این، می‌توانید مدل‌های خود را مستقیماً در فضای کاری ابری Autodesk A360 رندر کنید. این بدان معنی است که نیازی به ذخیره و همگام‌سازی پروژه خود به طور جداگانه نیست، زیرا همه این کارها به صورت خودکار انجام می‌شود.

مقایسه مایا با 3dsmax بخش انیمیشن

مرحله بعدی این فرآیند، متحرک‌سازی است و اینجاست که بیشتر تفاوت‌های بین مایا و مکس مشخص می‌شود. اگر به دنبال ابزاری هستید که بتواند کار انیمیت (متحرک‌سازی) سه بعدی شما سریه‌تر باشد ممکن است مایا انتخاب بهتری باشد. برای اینکه ایده بهتری از آنچه می‌توانید انتظار داشته باشید به شما ارائه دهیم، ویژگی‌های مرتبط با انیمیشن آنها را جداگانه بررسی خواهیم کرد.

متحرک‌سازی سه‌بعدی در مایا

مایا در نسخه‌های جدیدتر خود، شروع به استفاده از یک مدیر ارزیابی جدید کرد که به شما امکان می‌دهد همزمان دو ریگ شخصیت را ادیت کنید. همچنین اتصال Geodesic Voxel وجود دارد که با چندین مش کار می‌کند و آنها را به عنوان یک قطعه متصل واحد در نظر می‌گیرد. و با ابزار ویرایش زمان، اکنون می‌توانید کار فعلی خود را بدون نیاز به شروع از بالا ویرایش کنید. مهم نیست که در چه مرحله‌ای از فرآیند انیمیت هستید، هر زمان که می‌خواهید ویرایشی انجام دهید، به سادگی تغییرات خود را کلیپ کرده و ذخیره کنید و به صورت ریل تایم و در لحظه نتیجه کار خود را ببینید.
اما این همه چیز نیست! با نرم‌افزار مایا، شما تمام ابزارهای متحرک معمولی را که ممکن است به آن نیاز داشته باشید، دریافت می‌کنید. اینها شامل انیمیشن‌های اسکریپت شده و همچنین فریم کلیدی و شناور است. در نهایت، گردش کار ویرایش شکل، به شما اجازه می‌دهد تا تغییراتی در شکل‌های معمولی ایجاد کنید. این ویژگی به ویژه برای ویژگی‌های صورت و سایر بدشکلی‌های فیزیکی شخصیت‌هایی که روی آنها کار می‌کنید مفید خواهد بود.

متحرک‌سازی سه‌بعدی در 3ds Max

هرچند از نرم افزار‌تری دی مکس در مدی‌سازی و بخش معماری استفاده می‌شود اما این به این معنی نیست که نمی‌توانید با استفاده از 3ds Max انیمیشن‌های با کیفیت بالا ایجاد کنید. برعکس، این برنامه، دارای بسیاری از ویژگی‌های عالی برای انیمیت است که می‌تواند کار شما را به سطح جدیدی ارتقا دهد. 3ds Max نیز مانند مایا، دارای یک ابزار مفید برای ریگ کردن کاراکتر است کاربردی است (اگر می‌خواهید مفهوم ریگ را بدانید اینجا کلیک کنید) اما تنها به شما اجازه می‌دهد تا در یک زمان، فقط روی یک ریگ کاراکتر کار کنید (یعنی شما نمی‌توانید در برنامه مکس همزمان دو کاراکتر را ریگ کنید) این برنامه، ابزاری به نام 3ds Max Fluids دارد که به شما امکان می‌دهد جلوه‌های مایع بسیار واقعی را به انیمیشن خود اضافه کنید.
آخرین نسخه‌های 3ds Max همچنین دارای اثرات جریان ذرات عالی هستند که به شما امکان می‌دهد عناصری مانند آب، برف یا آتش ایجاد کنید. این مجموعه همچنین به شما امکان می‌دهد داده‌های شبیه‌سازی را نه تنها در یک، بلکه در سه فرمت مختلف وارد کنید. فرقی نمی‌کند آن را در CSV، CFD یا Open VBD ذخیره کرده باشید، می‌توانید آن را به راحتی وارد برنامه کرده و بارگیری کنید. در نهایت، تمام ابزارهای استانداردی را که انتظار دارید در نرم افزارهای طراحی سه بعدی خوب پیدا کنید، و همچنین اتصال Geodesic Voxel که مش بندی را بسیار آسان‌تر می‌کند، را در مکس خواهید داشت.

پس تفاوت انیمیشن مایا و مکس چیست؟

همانطور که گفتیم، مایا و 3ds Max می‌توانند به شما در تولید انیمیشن‌های عالی کمک کنند. اما به لطف مدیر ارزیابی جدید خود و همچنین برخی ابزارهای پیشرفته دیگر، مایا به شما امکان می‌دهد سریعتر به نتیجه برسید. بنابراین اگر سرعت، یکی از فاکتورهای مهم و اصلی شماست، مایا انتخاب بهتری برای متحرک‌سازی است. اما اگر تنها چیزی که به آن اهمیت می‌دهید کیفیت است، هر یک از دو نرم افزار مکس و مایا انتخابی عالی خواهد بود.

مقایسه مایا با 3dsmax بخش توسعه پذیری و افزونه ها

توسعه پذیری یک بسته نرم افزاری نکته بسیار مهمی است که باید در نظر گرفته شود، به خصوص با مجموعه‌های طراحی گرافیک. در این بخش، نگاهی گذرا به عملکرد 3ds Max و مایا در این زمینه خواهیم داشت. در حالی که 3ds Max بخشی جدایی ناپذیر از هر سه مجموعه Autodesk است، مایا را فقط در مجموعه‌ای خواهید یافت که برای حرفه‌ای‌های رسانه و سرگرمی طراحی شده است. این به این دلیل است که 3ds Max با سایر محصولات Autodesk بهتر کار می‌کند. با این حال، هر دو، مجموعه گسترده‌ای از پلاگین‌ها را ارائه می‌دهند، اگرچه مایا چند افزونه بیشتر از 3ds Max دارد و برخی به صورت رایگان در دسترس هستند اما بسیاری دیگر از آن را باید از شرکت سازنده آن خریداری کنید.
برخی از مهارت‌های اسکریپت نویسی می‌تواند به شما کمک کند تا از بسته نرم افزاری انتخابی خود بهره بیشتری ببرید. برای استفاده کامل از مایا، باید اسکریپت‌های MEL و فایل‌های متنی ASCII را بشناسید. اگر 3ds Max را انتخاب کنید، تمام کارهای برنامه نویسی خود را با استفاده از زبان MAXScript انجام خواهید داد. اما با این حال بسیاری از شرکت های فیلم سازی ترجیح میدهند تا مایا را خریداری کنند چرا که توسعه آن در بخش اسکریپت نویسی بسیار بهتر است.

مقایسه مایا با 3dsmax بخش توسعه پذیری و افزونه ها

توسعه پذیری یک بسته نرم افزاری نکته بسیار مهمی است که باید در نظر گرفته شود، به خصوص با مجموعه‌های طراحی گرافیک. در این بخش، نگاهی گذرا به عملکرد 3ds Max و مایا در این زمینه خواهیم داشت. در حالی که 3ds Max بخشی جدایی ناپذیر از هر سه مجموعه Autodesk است، مایا را فقط در مجموعه‌ای خواهید یافت که برای حرفه‌ای‌های رسانه و سرگرمی طراحی شده است. این به این دلیل است که 3ds Max با سایر محصولات Autodesk بهتر کار می‌کند. با این حال، هر دو، مجموعه گسترده‌ای از پلاگین‌ها را ارائه می‌دهند، اگرچه مایا چند افزونه بیشتر از 3ds Max دارد و برخی به صورت رایگان در دسترس هستند اما بسیاری دیگر از آن را باید از شرکت سازنده آن خریداری کنید.
برخی از مهارت‌های اسکریپت نویسی می‌تواند به شما کمک کند تا از بسته نرم افزاری انتخابی خود بهره بیشتری ببرید. برای استفاده کامل از مایا، باید اسکریپت‌های MEL و فایل‌های متنی ASCII را بشناسید. اگر 3ds Max را انتخاب کنید، تمام کارهای برنامه نویسی خود را با استفاده از زبان MAXScript انجام خواهید داد. اما با این حال بسیاری از شرکت های فیلم سازی ترجیح میدهند تا مایا را خریداری کنند چرا که توسعه آن در بخش اسکریپت نویسی بسیار بهتر است.

مقایسه مایا با 3dsmax بخش رابط کاربری و سهولت استفاده

مایا و 3ds Max هر دو هدف مشابهی دارند، اما در بسته‌های بسیار متفاوتی عرضه می‌شوند. اگر تجربه قبلی نداشته باشید، استفاده از آنها خیلی آسان نیست. بنابراین، مهم نیست که کدام یک را انتخاب کنید، برای یادگیری هر برنامه‌ای به زمان نیاز دارید. با رابط بصری و توانایی تعامل با اشیاء مختلف، تسلط بر 3ds Max ممکن است کمی سخت‌تر باشد. Maya دارای یک رابط کاربری غیر متعارف است که می‌تواند استفاده از آن را پیچیده‌تر اما راحت‌تر کند. در هر حال، هنگامی که اصول اولیه را یاد گرفتید، می‌توانید رابط کاربری را شخصی‌سازی کنید تا به بهترین وجه مطابق با نیازهای شما باشد.
در خصوص رابط کاربری لازم است این مورد را به عنوان کسی که سال ها با این دو برنامه کار کرده عرض کنم که رابط کاربری مایا واقعا بهتر از مکس است و برای اثبات آن کافی است از نسخه های آزمایشی رایگان آن شروع کنید در همان ابتدا متوجه میشوید که برقراری ارتباط با مایا چقدر راحت و دلچسب تر از مکس است (نظر شخصی نویسنده)

سیستم مورد نیاز برای مکس و مایا

برای ایستفاده بهتر از هر نرم افزار انیمیشن سازی داشتن یک سیستم خوب عالی است در ادامه سیستم مورد نیاز هر دو برنامه را ببینید و یک نکته مهم اینکه نرم افزار مکس نسخه MAC ندارد!

سیستم مورد نیاز برای مایا

  • Microsoft Windows 7 (SP1)،Windows 8.1 Pro،
  • Windows 10 operating system
  • Apple Mac OS X 10.8.5 and 10.9.x operating system
    Red Hat Enterprise Linux 7.3 WS operating systemCentOS
  • 7.3 and 7.5 Linux operating system

CPU

  • 64-bit Intel® or AMD® multi-core processor

Graphics Hardware

  • Refer to the Recommended Hardware wizard for a detailed list of recommended systems and graphics cards

RAM

  • 4 GB of RAM (8GB recommended)

Disk Space

  • 4GB of free disk space for install
    Pointing Device
    Three-button mouse

سیستم مورد نیاز برای 3DSMax

Hardware
CPU64-bit Intel® or AMD® multi-core processor
Graphics HardwareRefer to Recommended Hardware wizard for a detailed list of recommended systems and graphics cards
RAM4 GB of RAM (8 GB recommended)
Disk Space9 GB of free disk space for install
Pointing DeviceThree-button mouse

قیمت گذاری

شما می‌توانید هر دو 3ds Max و Maya را جداگانه یا به عنوان بخشی از مجموعه نرم‌افزار Autodesk دریافت کنید. اگر انتخاب کنید که از آنها به تنهایی استفاده کنید، هزینه اشتراک سالانه یکسان خواهد بود. اما خرید آنها در یک بسته با سایر محصولات Autodesk به شما امکان می‌دهد تا مبلغ قابل توجهی در هزینه صرفه جویی کنید. البته، فقط در صورتی باید این گزینه را انتخاب کنید که قبلاً از برخی از برنامه‌های دیگر آنها در خط کار خود استفاده می‌کنید.
Autodesk یک آزمایش 30 روزه رایگان برای هر دو این محصولات ارائه می‌دهد. با این گزینه می‌توانید یک ماه کامل از نرم‌افزار و تمامی امکانات و ابزارها به صورت رایگان استفاده کنید. اگر نمی‌خواهید تعهد مالی یک ساله داشته باشید، به سادگی گزینه پایان دوره آزمایشی خود را در هر زمانی در طول ماه رایگان خود انتخاب کنید. اگر دانش‌آموز یا معلمی هستید که برای مقاصد آموزشی نیاز به دسترسی به نرم‌افزار دارید، می‌توانید یک مجوز سه ساله رایگان برای استفاده از Maya و 3ds Max دریافت کنید.

موضوع خرید نرم‌افزار در ایران به دلیل تحریم‌ها اهمیتی ندارد هر چند اگر امکان خرید هر نرم‌افزار را داشته باشید بهتر و حرفه‌ای آن است که از سایت سازنده خریداری کنید.

کلام پایانی

3ds Max و Maya هر دو ابزارهای خوبی هستند که می‌توانند به طراحان گرافیک سه بعدی کمک کنند تا ایده‌های خود را زنده کنند. انتخاب شما به سیستم عاملی که رایانه شما استفاده می‌کند و همچنین نیازهای طراحی خاص شما بستگی دارد. اگر در صنعت سینما کار می‌کنید یا در انیمیشن‌های سه بعدی تخصص دارید، Maya می‌تواند انتخاب بهتری باشد. اما اگر به دنبال یک بسته نرم افزاری سه بعدی عالی برای استفاده عمومی هستید، با 3ds Max اشتباه نخواهید کرد.
اگر هنوز مطمئن نیستید که کدام یک را باید انتخاب کنید، می‌توانید آنها را برای یک ماه کامل به صورت رایگان دانلود کرده و امتحان کنید. و اگر برای یادگیری نحوه استفاده از آنها به کمک نیاز دارید، آموزش‌های رایگان زیادی به صورت آنلاین و همچنین در وب سایت پرشین انیمیشن وجود دارد.

نویسنده و گردآوری کننده: مجید پویافر
تمام مطالب سایت پرشین انیمیشن با زحمت، نوشته و ترجمه شده است در صورتی که قصد استفاده از این مطالب را دارید، لطفا از سایت خود به سایت ما لینک دهید در نتیجه استفاده از این مطالب جهت ترویج آموزش انیمیشن بلا مانع است.

نرم افزار Maya

آموزش مقدماتی نرم افزار مایا

اگر به انیمیشن سازی علاقه مند هستید و به دنبال یک منبع آموزش انیمیشن میگیردید پیشنهاد میکنم دوره آموزش نرم افزار مایا ارائه شده در پرشین انیمیشن را ببینید که می تواند اولین قدم برای شروع آموزش انیمیشن باشد

مقاله های مرتبط

پیشنهاد می شود مقالات دیگر سایت پرشین انیمیشن را نیز مطالعه نمایید

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.

نوشته قبلی

مقایسه نرم‌افزار بلندر و مایا

نوشته بعدی

درباره MetaHuman Animator

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری