شرکت Autodesk نسخه جدید نرمافزار مایا را با نام Autodesk Maya 2025.2 منتشر کرده است. اتوسک، همچنین نسخه محدودتر آن یعنی Maya Creative 2025.2 که برای اشخاص یا استودیوهای کوچک تر است را نیز منتشر کرد. این بهروزرسانی شامل یک دفورمر جدید مبتنی بر یادگیری ماشین به نام ML Deformer است که برای تولید تقریبهای سریع و تعاملی از خروجی ریگهای پیچیده کاراکترها استفاده میشود. همچنین بهروزرسانیهایی برای پلاگینهای همراه، از جمله LookdevX، Arnold for Maya و USD for Maya ارائه شده است که شامل گزینه وارد کردن blendshape های USD به Maya میباشد.
ML Deformer دفورمر تعاملی قابل تنظیم از ریگهای پیچیده
دفورمر ML Deformer در Maya 2025.2 مانند نسخه مشابه آن در آنریل از یادگیری ماشین برای ایجاد تغییر شکلهای سریع و پیچیده استفاده میکند. این قابلیت به کاربران اجازه میدهد تا ریگهای پیچیده و کند شخصیتها را گرفته و تغییر شکلدهنده را آموزش دهند تا دفورمرهایی که در مش کاراکتر ایجاد میکنند، بازنمایی کند. سپس انیماتور میتواند به صورت تعاملی با این تغییر شکل یادگیری ماشینی کار کند و پیش از بازگشت به نسخه اصلی در زمان رندر، تغییرات لازم را اعمال نماید.
مناسب برای شخصیتهای پسزمینه و جمعیتها
امکان آموزش مدلهای مختلف و جابجایی بین آنها وجود دارد. یک پنجره نتایج آموزش کمک میکند تا اثربخشی مدلهای هوش مصنوعی آموزشدیده را ارزیابی کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره جریان کار و محدودیتهای فعلی تغییر شکلدهنده، میتوانید مستندات آنلاین را مطالعه کنید. Autodesk این ابزار را برای شخصیتهایی که "دقت بالایی نمیخواهد"، مانند بازیگران پسزمینه و جمعیتها، توصیه میکند.
بهروزرسانیهای LookdevX، Arnold for Maya و USD for Maya
ML Deformer تنها ویژگی جدید در هسته اصلی برنامه است که در یادداشتهای انتشار ذکر شده، اما Maya 2025.2 شامل بهروزرسانیهای متعددی برای چندین پلاگین همراه نیز میشود. ابزارهای ساخت مواد و توسعه ظاهر LookdevX for Maya 1.5.0 اکنون دارای یک گره جدید Ramp و نمایش بهتر مواد Arnold در نمای دید است.
پلاگین یکپارچهسازی برای خود Arnold نیز بهروزرسانی شده است. Arnold for Maya 5.4.2.1 اکنون ویژگیهای جدید Arnold 7.3.2 از جمله toon tone-mapping را پشتیبانی میکند.
USD for Maya 0.29، جدیدترین نسخه پلاگین جریان کاری USD برای Maya، اکنون از وارد کردن blendshape های USD پشتیبانی میکند. همچنین بهبودهای زیادی در جریان کار وجود دارد، از جمله امکان کپی و چسباندن USD prims در Outliner مایا و گزینههای جدید برای صادرات USD.
انتشار Maya Creative 2025.2
Autodesk همچنین Maya Creative 2025.2 را منتشر کرده است، بهروزرسانی مربوط به نسخه محدودتر Maya که برای استودیوهای کوچکتر طراحی شده و به صورت پرداخت بهازای مصرف (توکن) در دسترس است. این نسخه شامل همان ویژگیهای جدید، از جمله ML Deformer میباشد.
قیمت و سیستم مورد نیاز
Maya برای ویندوز 10 به بالا، RHEL و Rocky Linux 8.7/9.3 و macOS 12.0 به بالا در دسترس است. این نرمافزار فقط به صورت اجارهای عرضه میشود. هزینه اشتراک آن 235 دلار در ماه یا 1,875 دلار در سال است.
در بسیاری از کشورها، هنرمندانی که کمتر از 100,000 دلار در سال درآمد دارند و روی پروژههایی با ارزش کمتر از 100,000 دلار در سال کار میکنند، واجد شرایط اشتراکهای Maya Indie هستند که قیمت آن 305 دلار در سال است. Maya Creative به صورت پرداخت بهازای مصرف در دسترس است، با قیمتهای شروع از 3 دلار در روز و حداقل هزینه 300 دلار در سال. اگر در ایران زندگی میکنید ناگزیر به استفاده از نسخه کرک شده آن هستید. آخرین نسخه نرم افزار مایا را از اینجا دریافت کنید
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.
انیمیشن سازی سه بعدی با نرم افزار مایا
دوره آموزش انیمیشنسازی سه بعدی با نرمافزار مایا، یک دوره آموزشی جامع است که به صورت آنلاین و در بستر اسکای روم به صورت هفتگی تشکیل میشود و به هنرجویان کمک میکند تا اصول و تکنیکهای انیمیشن سه بعدی را با استفاده از نرمافزار مایا بیاموزند
مقاله های مرتبط با این موضوع
پیشنهاد می کنیم جهت افزایش سطح دانش در انیمیشن، سایر مقاله های سایت پرشین انیمیشن را هم مطالعه نمایید
نرم افزار Unity 6 منتشر شد
ویژگی های جدید نرم افزار Maya 2025.3
انتشار نسخه جدید Bifrost مایا
نسخه جدید Blender 4.3 منتشر شد
نسخه جدید V-Ray 7 برای 3dsmax منتشر شد
یونیتی نسخه جدید SpeedTree 10.0 را منتشر کرد
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.