شرکت DeepMotion، پیشرو در زمینه موشنکپچر مبتنی بر هوش مصنوعی، از SayMotion رونمایی کرد. SayMotion یک سرویس نوآورانه مبتنی بر هوش مصنوعی است که به کاربران امکان میدهد با استفاده از دستورات متنی، انیمیشنهای کاراکتر را به صورت مستقیم در مرورگر خود ایجاد کنند.
این پلتفرم که در حال حاضر در فاز بتای عمومی به صورت رایگان در دسترس است، به این صورت است که انیمیشنها را با فرمتهای FBX، GLB و BVH تولید میکند و میتوان از آنها در نرمافزارهای DCC مانند مایا و موتورهای بازی استفاده کرد. هدف SayMotion ارائه روشی ساده و بصری برای تولید حرکات پایه ای است که برای استفاده در پروژههای بازی، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، انیمیشن و موشن گرافیک مناسب باشد.
با زنجیرهای از دستورات متنی، انیمیشنهای دقیقی از شخصیتهای انسانی ایجاد کنید.
شرکت DeepMotion که در سال ۲۰۱۴ توسط Kevin He باسابقه در صنعت بازی تاسیس شد، یکی از پیشگامان حوزهی موشنکپچر مبتنی بر هوش مصنوعی به شمار میرود و راه را برای ابزارهای موشنکپچر تحت وب امروزی هموار کرده است.
DeepMotion با SayMotion وارد دنیای هوش مصنوعی مولد (Generative AI) شده و به کاربران امکان میدهد تا با تایپ کردن توضیحات متنی از حرکتی که میخواهند بسازند، کلیپهای انیمیشن خلق کنند. این توضیحات ساختاری سه بخشی دارند: فاعل، عمل و جزئیات.
- فاعل: ماهیت شخصیتی که انیمیشن سازی میشود را توصیف میکند (مثلا زن، کودک یا شناگر).
- عمل: همان کاری است که شخصیت انجام میدهد.
- جزئیات: انیمیشن را با مشخص کردن جهت یا موقعیتی که حرکت در آن رخ میدهد، و همچنین سبک یا احساسی که شخصیت در حین حرکت دارد، اصلاح میکند.
در مجموع، با زنجیرهوار کردن این دستورات، میتوان توالیهای حرکتی بسیار پیچیدهای ایجاد کرد. برای مثال، در مستندات آنلاین آنها، این دستور وجود دارد: «فردی به طور عصبانی در جهت عقربههای ساعت راه میرود، سپس با دست چپ خود به دسته چپ صندلی چنگ میزند و به سنگینی روی صندلی مینشیند.»
پشتیبانی از کاراکتر سهبعدی سفارشی و خروجی در فرمتهای استاندارد انیمیشن
فراتر از شخصیتهای آمادهی DeepMotion یا شخصیتهایی که با ابزار داخلی ساخت آواتار آن ایجاد میشوند، کاربران میتوانند شخصیتهای سهبعدی دلخواه خود را برای انیمیشنسازی آپلود کنند. این کاراکترها میتوانند از وبسایتهای مدلهای آماده مانند Mixamo، Sketchfab و TurboSquid باشند، به شرطی که دارای تناسب اندام استاندارد انساننما باشند.
پس از اتمام انیمیشن، شخصیت را میتوان در قالبهای FBX، GLB یا BVH خروجی گرفت. این فرمتها امکان استفاده از انیمیشن در نرمافزارهای DCC مانند Blender یا Maya و موتورهای بازی مانند Unity و Unreal Engine را فراهم میکنند. علاوه بر این، خروجی گرفتن انیمیشن به صورت ویدیوی MP4 نیز امکانپذیر است.
محدودیت های فعلی
در حال حاضر DeepMotion تنها قادر به تولید حرکات کل بدن شخصیتهای انسان است، با این حال آنها در حال بررسی اضافه کردن قابلیت انیمیشن صورت و دست هستند. این شرکت همچنین قصد دارد قابلیت دریافت ویدیو به عنوان ورودی را اضافه کند، به این صورت که SayMotion با تفسیر یک ویدیوی منبع، یک انیمیشن جدید و منحصر به فرد تولید کند.
بهروزرسانی ۲۹ ژوئن ۲۰۲۴ DeepMotion 10 (10 تیر)
DeepMotion نسخه ۱.۵ از SayMotion را منتشر کرده است. در این بهروزرسانی، اندازهی مجموعه دادهای که مدل هوش مصنوعی SayMotion بر اساس آن آموزش دیده است، به 400000 کلیپ انیمیشن افزایش یافته و دستههای جدیدی از حرکات، از جمله پارکور، اضافه شده است.
سیستم inpainting نیز توسعه یافته است و اکنون کاربران میتوانند یک کلیپ انیمیشن را در ابتدای جلسه inpainting وارد کنند و همچنین قسمتهای ابتدایی یا انتهایی کلیپهای inpainting را برای حذف بخشهای ناخواسته حرکت، برش دهند.
قیمت، نیازمندیهای سیستم و تاریخ انتشار
SayMotion در حال حاضر در نسخه بتای باز قرار دارد. این ابزار باید با هر مرورگر وب استاندارد دسکتاپ سازگار باشد. پشتیبانی از مرورگرهای موبایل نیز در دست برنامهریزی است. در دوره بتا، کاربران هر ماه ۲۰۰۰ اعتبار دریافت میکنند. تولید یک انیمیشن یا MP4، دانلود انیمیشن یا استفاده از inpainting هر کدام یک اعتبار مصرف میکنند.
انیمیشنهایی که با حسابهای بتا ایجاد میشوند، مجوز استفاده در پروژههای تجاری را دارند. DeepMotion هنوز تاریخ انتشار یا قیمت نهایی SayMotion را اعلام نکرده است، اما میتوانید جزئیات طرحهای اشتراکی Animate 3D را در اینجا مشاهده کنید.
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.
انیمیشن سازی سه بعدی با نرم افزار مایا
دوره آموزش انیمیشنسازی سه بعدی با نرمافزار مایا، یک دوره آموزشی جامع است که به صورت آنلاین و در بستر اسکای روم به صورت هفتگی تشکیل میشود و به هنرجویان کمک میکند تا اصول و تکنیکهای انیمیشن سه بعدی را با استفاده از نرمافزار مایا بیاموزند
مقاله های مرتبط با این موضوع
پیشنهاد می کنیم جهت افزایش سطح دانش در انیمیشن، سایر مقاله های سایت پرشین انیمیشن را هم مطالعه نمایید
معرفی Cascadeur Mobile
unreal engine 5.5 منتشر شد
شرکت ماکسون ZBrush for iPad 2025.1 را منتشر کرد
نرم افزار Unity 6 منتشر شد
ویژگی های جدید نرم افزار Maya 2025.3
انتشار نسخه جدید Bifrost مایا
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.