یونیتی نسخه ۶ را منتشر کرده است که جدیدترین نسخه پشتیبانی بلندمدت (LTS) از موتور بازیسازی و رندر زمان واقعی (ریل تایم) آن محسوب میشود. این نسخه تمام ویژگیهای جدیدی که در سه بهروزرسانی قبلی - Unity 2023.1، Unity 2023.2 و نسخه پیشنمایش Unity 6 - اضافه شده بود را یکجا گردآوری کرده و برای مدت زمان طولانیتری نسبت به نسخههای LTS قبلی، پشتیبانی فعال دریافت خواهد کرد.
از جمله تغییرات مهم برای هنرمندان CG میتوان به بهبود رندر آب، ابرها، مو و پوست اشاره کرد. همچنین قابلیت جدیدی به نام GPU Resident Drawer برای رندر سریعتر صحنههای پیچیده و تکنولوژی جدید افزایش وضوح تصویر معرفی شده است. یونیتی همچنین قیمتگذاری و شرایط اشتراکهای خود را تغییر داده، اما از اجرای هزینه پیشنهادی Unity Runtime Fee که بحثبرانگیز شده بود، صرفنظر کرده است.
شمارهگذاری جدید در یونیتی ۶
اولین نکته مهم درباره این نسخه این است که به جای Unity 2023 LTS، با عنوان Unity 6 منتشر شده است. یونیتی سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد شمارهگذاری نسخههای خود را به جای بر اساس سال انتشار، به شماره نسخه تغییر دهد.
در گذشته، هر سال دو بهروزرسانی در قالب «تک استریم» (Tech Stream) منتشر میشد که ویژگیهای جدیدی به یونیتی اضافه میکردند، و در پایان، یک نسخه LTS عرضه میشد که هیچ ویژگی جدیدی به آن اضافه نمیشد، اما به مدت دو سال بهروزرسانیهای رفع باگ دریافت میکرد.
این سیستم باعث ایجاد سردرگمی میشد؛ چرا که سال در عنوان نسخه LTS لزوماً سال انتشار آن را نشان نمیداد. به عنوان مثال، Unity 2022 LTS در واقع در سال 2023 منتشر شد، زیرا شمارهگذاری بر اساس تاریخ انتشار بهروزرسانیهای تکنیکی قبلی بود.
برنامه زمانی جدید بهروزرسانی در یونیتی ۶
یونیتی اکنون قصد دارد از یک برنامه بهروزرسانی مرسومتر پیروی کند، به این صورت که پس از نسخههای اصلی که تغییرات بزرگ و ناسازگاریهای عمده ایجاد میکنند، مانند یونیتی ۶، مجموعهای از بهروزرسانیهای 6.x عرضه میشوند.
این بهروزرسانیها ویژگیهای جدیدی معرفی میکنند اما باعث ناسازگاری نسخهها نخواهند شد و از همان آزمایشهای سختگیرانهای که برای انتشار نسخههای اصلی انجام میشود، برخوردار خواهند بود.
یونیتی بخشی از نقشه راه نسخههای 6.x را پیشنمایش کرده است و اولین بهروزرسانی، Unity 6.1، در آوریل 2025 منتشر خواهد شد. علاوه بر این، یونیتی اعلام کرده که پشتیبانی فعال از هر نسخه اصلی به مدت دو سال پس از عرضه نسخه بعدی ادامه خواهد داشت؛ به این معنی که یونیتی ۶ تا دو سال پس از انتشار یونیتی ۷، بهروزرسانیها و رفع اشکالات مهم را دریافت خواهد کرد. میتوانید اطلاعات بیشتر درباره برنامه جدید انتشار و پشتیبانی را در این پست وبلاگ بخوانید.
شمارهگذاری جدید در یونیتی ۶
اولین نکته مهم درباره این نسخه این است که به جای Unity 2023 LTS، با عنوان Unity 6 منتشر شده است. یونیتی سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد شمارهگذاری نسخههای خود را به جای بر اساس سال انتشار، به شماره نسخه تغییر دهد.
در گذشته، هر سال دو بهروزرسانی در قالب «تک استریم» (Tech Stream) منتشر میشد که ویژگیهای جدیدی به یونیتی اضافه میکردند، و در پایان، یک نسخه LTS عرضه میشد که هیچ ویژگی جدیدی به آن اضافه نمیشد، اما به مدت دو سال بهروزرسانیهای رفع باگ دریافت میکرد.
این سیستم باعث ایجاد سردرگمی میشد؛ چرا که سال در عنوان نسخه LTS لزوماً سال انتشار آن را نشان نمیداد. به عنوان مثال، Unity 2022 LTS در واقع در سال 2023 منتشر شد، زیرا شمارهگذاری بر اساس تاریخ انتشار بهروزرسانیهای تکنیکی قبلی بود.
قیمتگذاری و مجوزهای جدید در یونیتی ۶
یکی از تغییرات کلیدی که قرار بود با یونیتی ۶ ارائه شود اما اکنون لغو شده، هزینه Runtime یونیتی بود. هزینه Runtime که به عنوان هزینهای برای هر نصب بازیهای ساخته شده با این موتور پیشنهاد شده بود، با استقبال بسیار منفی کاربران مواجه شد و ماه گذشته کنار گذاشته شد.
یونیتی اکنون قصد دارد به مدل اشتراکمحور فعلی خود ادامه دهد، با این تفاوت که افزایش قیمتهایی برای سال آینده در نظر گرفته شده است. این تغییر خبر خوبی برای کاربرانی است که از اشتراک رایگان Personal استفاده میکنند؛ چرا که دیگر مجبور به نمایش صفحه "ساخته شده با یونیتی" در بازیهایشان نیستند. همچنین، این اشتراک اکنون برای افرادی که درآمدی کمتر از ۲۰۰,۰۰۰ دلار در سال دارند (که قبلاً این حد ۱۰۰,۰۰۰ دلار بود) در دسترس خواهد بود. میتوانید اطلاعات بیشتر درباره تغییرات قیمتگذاری و مجوزهای یونیتی ۶ را در این نوشته بخوانید.
ویژگیهای جدید برای هنرمندان در یونیتی ۶
بعد از همه این تغییرات، سؤال این است که واقعاً چه چیز جدیدی در یونیتی ۶ وجود دارد؟
اگرچه خود یونیتی ۶ تنها شامل چند ویژگی جدید جزئی است، اما بیشتر تغییرات کلیدی در سه نسخه قبلی یعنی Unity 2023.1، Unity 2023.2 و پیشنمایش یونیتی ۶ اعمال شدهاند.
برای هنرمندان، مهمترین تغییرات این نسخهها شامل سیستم جدید GPU Resident Drawer است که سرعت رندر صحنههای پیچیده با تعداد زیادی از اشیای نمونهگذاری شده را افزایش میدهد.
همچنین بهبودهایی در رندر آب، ابرها، مو و پوست در HDRP (رندرینگ با وضوح بالا) اضافه شده است. تکنولوژیهای جدید برای افزایش وضوح تصویر و بهبود جریان کار بیککردن نور نیز از دیگر ویژگیهای جدید هستند.
ما این ویژگیها را در زمان انتشار آنها پوشش دادهایم. برای بررسی بیشتر، میتوانید به پنج ویژگی کلیدی برای هنرمندان CG در پیشنمایش یونیتی ۶ و Unity 2023.1 مراجعه کنید.
قیمت و سیستم مورد نیاز
یونیتی ۶ ادیتور با سیستمعاملهای ویندوز 10 به بالا، macOS 11.0 به بالا و اوپنتو 22.04/24.04 لینوکس سازگار است و فقط به صورت اشتراکی در دسترس است.
اشتراکهای رایگان Personal برای هنرمندان و استودیوهای کوچک با درآمد کمتر از ۲۰۰,۰۰۰ دلار در سال قابل استفاده هستند و شامل تمامی ویژگیهای اصلی میشوند.
اشتراکهای Pro، که برای استودیوهای متوسط طراحی شدهاند، سالانه ۲,۰۸۰ دلار هزینه دارند. اشتراکهای Enterprise، برای استودیوهایی با درآمد بیش از ۲۵ میلیون دلار در سال، به صورت سفارشی قیمتگذاری میشوند.
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.
انیمیشن سازی سه بعدی با نرم افزار مایا
دوره آموزش انیمیشنسازی سه بعدی با نرمافزار مایا، یک دوره آموزشی جامع است که به صورت آنلاین و در بستر اسکای روم به صورت هفتگی تشکیل میشود و به هنرجویان کمک میکند تا اصول و تکنیکهای انیمیشن سه بعدی را با استفاده از نرمافزار مایا بیاموزند
مقاله های مرتبط با این موضوع
پیشنهاد می کنیم جهت افزایش سطح دانش در انیمیشن، سایر مقاله های سایت پرشین انیمیشن را هم مطالعه نمایید
معرفی Cascadeur Mobile
unreal engine 5.5 منتشر شد
شرکت ماکسون ZBrush for iPad 2025.1 را منتشر کرد
نرم افزار Unity 6 منتشر شد
ویژگی های جدید نرم افزار Maya 2025.3
انتشار نسخه جدید Bifrost مایا
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.