Vulkan یک API گرافیکی و محاسباتی جدید است که دسترسی با کارایی بالا و چند پلتفرمی به GPUها را فراهم می کند. این API تنها API مدرن GPU استاندارد باز در صنعت است و به توسعه دهندگان امکان می دهد برنامه هایی بنویسند که در چندین پلتفرم مختلف قابل اجرا هستند. Vulkan از آخرین فناوری های گرافیکی، از جمله Ray Tracing، پشتیبانی می کند و در درایورهای تولید NVIDIA برای GeForce، RTX و Quadro در ویندوز و لینوکس، NVIDIA Shield و پلتفرم محاسباتی تعبیه شده Jetson با استفاده از Android یا لینوکس گنجانده شده است.
Vulkan در NVIDIA
NVIDIA پیشرو صنعت در توسعه قابلیتهای جدید Vulkan مانند ردیابی پرتو و رندرینگ هوش مصنوعی DLSS است و اغلب اولین شرکتی است که آنها را در اختیار توسعهدهندگان قرار میدهد. مجموعه ابزارهای توسعه NVIDIA Nsight از Vulkan پشتیبانی یکپارچهای را ارائه میدهد، از جمله اشکالزدایی و بهینهسازی برنامههایی که از قابلیت ردیابی پرتو کامل استفاده میکنند. NVIDIA Vulkan را در رایانههای شخصی، پلتفرمهای تعبیهشده، خودرو و مرکز داده عرضه میکند. گیمرها از پشتیبانی مداوم از آخرین تغییرات API Vulkan در GPUهای قدیمیتر از Maxwell لذت میبرند.
درباره Vulkan
Vulkan یک رابط برنامهنویسی گرافیکی (API) سطح پایین و منبع باز برای دسترسی به پردازندههای گرافیکی (GPU) است. این API توسط گروه Khronos توسعه یافته و در سال 2015 منتشر شد.
Vulkan مزایای متعددی نسبت به API های گرافیکی قدیمی مانند OpenGL دارد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- کارایی بالاتر: Vulkan از یک مدل دسترسی به حافظه کارآمدتر استفاده می کند که می تواند عملکرد برنامه های گرافیکی را بهبود بخشد.
- انعطاف پذیری بیشتر: Vulkan کنترل بیشتری را به توسعه دهندگان می دهد تا نحوه استفاده از GPU را کنترل کنند.
- پشتیبانی از پلتفرم های بیشتر: Vulkan از طیف گسترده تری از پلتفرم ها، از جمله رایانه های شخصی، دستگاه های تعبیه شده، خودروها و مراکز داده پشتیبانی می کند.
Vulkan به سرعت در حال تبدیل شدن به استاندارد صنعتی برای توسعه گرافیک های سه بعدی است. بسیاری از بازی های مدرن از Vulkan استفاده می کنند و انتظار می رود که این روند در آینده نیز ادامه یابد.
در اینجا برخی از ویژگی های کلیدی Vulkan آورده شده است:
- سطح پایین: Vulkan یک API سطح پایین است که به توسعه دهندگان کنترل بیشتری را بر نحوه استفاده از GPU می دهد. این می تواند منجر به افزایش عملکرد و انعطاف پذیری شود.
- چند پلتفرمی: Vulkan از طیف گسترده تری از پلتفرم ها، از جمله رایانه های شخصی، دستگاه های تعبیه شده، خودروها و مراکز داده پشتیبانی می کند. این باعث می شود که توسعه دهندگان بتوانند کد خود را برای چندین پلتفرم بهینه کنند.
- کارایی بالا: Vulkan از یک مدل دسترسی به حافظه کارآمدتر استفاده می کند که می تواند عملکرد برنامه های گرافیکی را بهبود بخشد.
- پشتیبانی از ردیابی پرتو: Vulkan از ردیابی پرتو، یک فناوری جدید گرافیکی که می تواند تصاویری با کیفیت سینمایی ایجاد کند، پشتیبانی می کند.
Vulkan یک API قدرتمند و انعطاف پذیر است که می تواند به توسعه دهندگان کمک کند تا برنامه های گرافیکی کارآمدتر و با کیفیت تری ایجاد کنند.
آموزش مقدماتی نرم افزار مایا
اگر به انیمیشن سازی علاقه مند هستید و به دنبال یک منبع آموزش انیمیشن میگیردید پیشنهاد میکنم دوره آموزش نرم افزار مایا ارائه شده در پرشین انیمیشن را ببینید که می تواند اولین قدم برای شروع آموزش انیمیشن باشد
معرفی Cascadeur Mobile
unreal engine 5.5 منتشر شد
شرکت ماکسون ZBrush for iPad 2025.1 را منتشر کرد
نرم افزار Unity 6 منتشر شد
ویژگی های جدید نرم افزار Maya 2025.3
انتشار نسخه جدید Bifrost مایا
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.