موتور رندر pixar renderman 26 منتشر شد

خانه » پایگاه دانش » پایگاه دانش » موتور رندر pixar renderman 26 منتشر شد
موتور رندر pixar renderman 26 منتشر شد

پیکسار نسخه 26 رندرمن، آخرین بروزرسانی عمده رندرر تولیدی خود را برای کارهای جلوه های ویژه و انیمیشن سازی منتشر کرده است. رندرمن 26.0 قابلیت رندرمن XPU نرم‌افزار را که یک موتور رندرینگ GPU/CPU است، گسترش می‌دهد و پشتیبانی از لینک کردن نور، ویژگی‌های جدید نور و دوربین، و نمونه برداری سازگار را اضافه می‌کند.

علاوه بر این، حذف نویز هوشمند اکنون به صورت تعاملی در برنامه‌های بلندر و کاتانا قابل استفاده است، ظاهر استایل شده به روز شده است، و این نرم‌افزار از پلتفرم مرجع جلوه‌های ویژه 2023 پشتیبانی می‌کند. افزونه های یکپارچه سازی برای بلندر، هودینی، کاتانا و مایا نیز همگی به روزرسانی شده اند.

درباره رندرر Pixar Renderman

رندرمن (RenderMan) یک موتور رندرینگ پیشرفته و قدرتمند است که توسط شرکت پیکسار (Pixar) توسعه یافته است. این موتور برای ایجاد تصاویر سه بعدی با کیفیت بالا در انیمیشن ها، فیلم ها و بازی های رایانه ای استفاده می شود. رندرمن قابلیت های متنوعی مانند پشتیبانی از مدل سازی سطوح منحنی، محاسبه نورپردازی واقع گرایانه، شبیه سازی مواد مختلف و افکت های ویژه را دارا است.

سیستم رندرینگ رندرمن بر اساس الگوریتم Raytracing کار می کند که در آن اشعه نور به صورت مجازی از دوربین به صحنه پرتاب می شود و پس از برخورد با اجسام، شدت و رنگ آن محاسبه می گردد. این روش باعث می شود تا سایه ها، انعکاس ها و شکست نور به طور واقع گرایانه شبیه سازی شوند.

یکی از ویژگی های برجسته رندرمن، کنترل دقیق جزئیات در فرآیند رندرینگ است. کاربران می توانند پارامترهای مختلفی مانند کیفیت سایه ها، انعکاس ها، پرتوهای ثانویه و عمق میدان را تنظیم کنند تا بین سرعت رندرینگ و کیفیت نهایی تصویر تعادل برقرار شود.

رندرمن در بسیاری از پروژه های مشهور پیکسار مانند داستان اسباب بازی Toy Story، Moana، The Incredibles و دیگر انیمیشن های کلاسیک استفاده شده است. این موتور رندرینگ همچنین در استودیوهای دیگر فیلمسازی و بازی سازی نیز کاربرد دارد.

رندرمن سیستمی انعطاف پذیر و قدرتمند است که به متخصصان امکان می دهد تا تصاویر سه بعدی بسیار واقع گرایانه و زیبا را خلق کنند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، این موتور به طور مداوم بهبود یافته تا بتواند با نیازهای روز افزون صنعت گرافیک رایانه ای همگام شود.

رندرمن XPU: پشتیبانی از لینک کردن نور، ویژگی های بیشتر دوربین و نمونه برداری سازگار

برخلاف انتشارهای عمده اخیر پیکسار، رندرمن 26 هیچ مجموعه ابزار کاملاً جدیدی اضافه نکرده است اما چند ویژگی کلیدی از آن ابزارهایش را گسترش داده است. مهمترین تغییرات مربوط به رندرمن XPU، رندرر ترکیبی GPU/CPU است که در رندرمن 24 اضافه شد و اکنون از طیف گسترده تری از ویژگی های نورپردازی و دوربین پشتیبانی می کند.

این شامل تمام انواع نور تحلیلی رندرمن، فیلترهای نور، پیوند سایه و نور؛ به علاوه کنترل های شاتر دوربین، و خاصیت های انحراف تصویر، ناهنجاری لنز و دیافراگم تقسیم شده است.

علاوه بر این، پیکسار می گوید تعاملات در صحنه های با نورهای زیاد اکنون به میزان قابل توجهی بهتر شده است که XPU را برای طراحی شات و نورپردازی کلیدی مناسب تر می کند. Pixels پیشرفته، حالت تکمیلی تعاملی XPU، اکنون از تکرارهای کسری پشتیبانی می کند که امکان تنظیم عملکرد هنوز بیشتر را فراهم می کند.

ظاهرهای سبک: لایه بوم جدید، حالت تون هنری و کنترل‌های بیشتر رندر خط

مجموعه‌ی ابزار رندرگیری غیرفوتورئالیستی «ظاهرهای غیررئال» که در RenderMan 24 معرفی شد، در نسخه‌ی 26 به‌روزرسانی شده است تا جریان کاری را بهبود بخشد. این به‌روزرسانی شامل موارد زیر می‌شود:

  • لایه‌ی بوم (Canvas) جدید: این لایه به شما امکان می‌دهد تا مستقیماً در محیط RenderMan نقاشی‌ها و طرح‌های خود را اضافه کنید و آنها را با مدل‌های سه‌بعدی ترکیب کنید.

  • حالت تون هنری: سیستم کنترل‌های غیررئال، یک حالت جدید به نام «تون هنری» دریافت کرده است. بر خلاف سایه‌زنی تون موجود که مبتنی بر فیزیک است، این حالت به شما امکان خلق تصاویر کارتونی و انیمه‌ای با ظاهری هنری و غیرفیزیکی را می‌دهد و محدوده‌ی بیشتری برای دستیابی به سبک‌های مختلف در اختیار شما قرار می‌دهد.

  • کنترل‌های بیشتر برای رندرگیری خط: سیستم رندرگیری خط نیز کنترل‌های جدیدی برای بازنگاشت رنگ و فیلترینگ دریافت کرده است. این قابلیت‌ها به شما امکان می‌دهند تا خطوط را با دقت بیشتری رندر کنید و ظاهری نرم‌تر و صاف‌تر به آنها بدهید.

موتور رندر pixar renderman 26 منتشر شد

حذف نویز هوش مصنوعی: پشتیبانی از حذف نویز تعاملی در بلندر و کاتانا

علاوه بر این، حذف نویز آموزش دیده با هوش مصنوعی که در رندرمن 25 معرفی شد، اکنون به صورت تعاملی در بلندر و کاتانا هنگام استفاده از RIS، موتور رندرینگ با کیفیت نهایی مبتنی بر CPU رندرمن، در دسترس است.

پیکسار حذف نویز تعاملی را قادر به حذف نویز در تصاویر با میانگین نمونه بسیار کم توصیف می کند و می گوید این حذف نویز "پیش بینی کننده" خروجی حذف نویز آفلاین کامل است.

قیمت و الزامات سیستم

RenderMan 26.0 برای Windows 10+، CentOS/RHEL 7.2-7.9 Linux و macOS 10.15+ در دسترس است. پلاگین‌ها با Blender 3.0+، Houdini 19.0+، Katana 5.0+ و Maya 2022+ سازگار هستند.

  • پلاگین Maya در حال حاضر فقط برای RenderMan 26.0 روی ویندوز در دسترس است و پشتیبانی از لینوکس در به‌روزرسانی بعدی ارائه خواهد شد.
  • RenderMan XPU در ویندوز و لینوکس پشتیبانی می‌شود. نیاز به کارت گرافیک NVIDIA Pascal یا جدیدتر دارد.

مجوزها:

  • مجوزهای گره‌قفل‌شده یا شناور جدید 595 دلار هزینه دارند. همچنین یک نسخه رایگان غیرتجاری از RenderMan وجود دارد که به نسخه 26 نیز به روز شده است.

حداقل الزامات سخت افزاری برای رندرمن

  • RenderMan RIS:

    • پردازنده مرکزی (CPU) با قابلیت اجرای دستورالعمل AVX یا بهتر.
    • حداقل ۸ گیگابایت رم توصیه می‌شود.
  • RenderMan XPU:

    • پردازنده مرکزی (CPU) با قابلیت اجرای دستورالعمل AVX.
    • تنها بر روی سیستم‌عامل‌های لینوکس و ویندوز پشتیبانی می‌شود.
    • شتاب‌دهنده گرافیکی (GPU) برای کارت‌های گرافیک NVIDIA از سری Quadro، Tesla یا Data Center با معماری پاسکال (Pascal) یا بالاتر پشتیبانی می‌شود.
    • حداقل ۱۱ گیگابایت حافظه گرافیکی (VRAM) توصیه می‌شود و ۲۴ گیگابایت برای بهترین عملکرد پیشنهاد می‌شود.
    • حداقل ۱۶ گیگابایت رم سیستم برای پردازش ترکیبی (CPU + GPU) توصیه می‌شود.
    • برای اطلاعات بیشتر در مورد الزامات درایور، لطفاً به مشخصات فنی XPU مراجعه کنید.
    • برای استفاده از قابلیت حذف نویز NVIDIA Optix AI Denoiser، سخت‌افزار پشتیبانی‌کننده Optix 7 و معماری NVIDIA پاسکال (Pascal) یا جدیدتر مورد نیاز است.
چگونه یک انیماتور شویم

نرم‌افزارهای انیمیشن سازی سازگار با رندرمن

رندرمن با نرم‌افزارهای طراحی و ساخت سه‌بعدی (DCC) زیر سازگار است:

    • Houdini 19.0، 19.5 و ۲۰ (فقط نسخه‌های نهایی) - پشتیبانی از Solaris برای نسخه‌های ۱۹.۵ و ۲۰ (فقط نسخه‌های نهایی)
    • Katana 5.0، 6.0، 6.5 (پشتیبانی از نسخه ۷.۰ در نسخه بعدی ارائه خواهد شد)
    • Maya 2022، 2023 و 2024 (نسخه ۲۰۲۴ فقط برای ویندوز و macOS است، پشتیبانی از لینوکس در نسخه بعدی ارائه خواهد شد)
    • Blender 3.0+ و 4.1+

مجوزهای گره‌قفل‌شده یا شناور جدید 595 دلار هزینه دارند. همچنین یک نسخه رایگان غیرتجاری از RenderMan وجود دارد که به نسخه 26 نیز به روز شده است.

پیکسار نسخه رایگان RenderMan 26.0 را منتشر کرد

پیکسار نسخه رایگان جدید نرم افزار رندرگیری خود به را نیز با نام RenderMan 26.0 با عنوان Non-Commercial منتشر کرده است.

این نسخه شامل بسیاری از ویژگی‌های کلیدی موجود در خود RenderMan 26.0 می‌شود، از جمله بروزرسانی‌های انجام شده برای رندرگیر ترکیبی CPU/GPU یعنی RenderMan XPU و همچنین برای Denoiser هوش مصنوعسی جدید. مجوز رایگان برای کارهای غیرتجاری و توسعه ابزار: همانند نسخه‌های قبلی RenderMan غیرتجاری، این نسخه را می‌توان برای پروژه‌های شخصی، تحقیقات و توسعه ابزار، از جمله توسعه افزونه‌های تجاری استفاده کرد.

خروجی نرم افزار واترمارک نمی‌خورد، اگرچه پیکسار شرط می‌گذارد که کاربران باید لوگوی “رندر شده با RenderMan” را به تیتراژ هر پروژه‌ای که به صورت عمومی منتشر می‌شود اضافه کنند که شامل بسیاری از ویژگی‌های کلیدی نسخه تجاری است.

RenderMan غیرتجاری شامل اکثر ویژگی‌های کلیدی نسخه تجاری، از جمله RenderMan XPU، سیستم رندرگیری ترکیبی CPU/GPU پیکسار می‌شود.

استثناء اصلی Stylized Looks است، مجموعه ابزار رندر غیررئالیستی RenderMan، زیرا این ابزار با همکاری Lollipop Shaders توسعه یافته است. 

برای دانلود موتور رندر من از این صفحه اقدام کنید

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.

دوره آموزش آنلاین

انیمیشن سازی سه بعدی با نرم افزار مایا

دوره آموزش انیمیشن‌سازی سه بعدی با نرم‌افزار مایا، یک دوره آموزشی جامع است که به صورت آنلاین و در بستر اسکای روم به صورت هفتگی تشکیل می‌شود و به هنرجویان کمک می‌کند تا اصول و تکنیک‌های انیمیشن سه بعدی را با استفاده از نرم‌افزار مایا بیاموزند

مقاله های مرتبط با این موضوع

پیشنهاد می کنیم جهت افزایش سطح دانش در انیمیشن، سایر مقاله های سایت پرشین انیمیشن را هم مطالعه نمایید

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.

نوشته قبلی

چارچوب Substance 3D Connector معرفی شد

نوشته بعدی

نرم‌ افزار Cartoon Animator

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری