بنیاد بلندر نسخه بتای عمومی Blender 4.3، نسخه جدید نرمافزار متنباز سهبعدی را برای جلوههای بصری (VFX)، انیمیشن، توسعه بازی و تجسم منتشر کرده است. ما در پرشین انیمیشن قصد داریم ماه آینده و با انتشار نسخه نهایی، مروری جامع بر ویژگیهای کلیدی Blender 4.3 داشته باشیم با این حال، یکی از قابلیتها به حدی مهم است که شایستهی یک نوشته جداگانه است و آن ویژگی Grease Pencil 3 است پس اگر کاربر بلندر هستید حتما این مقاله را بخوانید.
این بهروزرسانی که مدتها در انتظار آن بودیم، با هدف آیندهنگری و ارتقاء ابزارهای استوریبوردینگ و انیمیشن دوبعدی در بلندر طراحی شده است و به عنوان پایهای برای "بیش از ۱۰ سال استفاده" در تولیدات حرفهای خواهد بود.
از جمله بهبودهای آن میتوان به افزایش چشمگیر عملکرد، معرفی ابزارهای جدید و حتی امکان کنترل Grease Pencil با استفاده از سیستم پیشرفته Geometry Nodes در بلندر اشاره کرد. این ویژگیها بلندر را در زمینه انیمیشنسازی دوبعدی به سطح بالاتری میرسانند.
آیندهنگری Grease Pencil برای دههی پیش رو
Grease Pencil 3، که در ابتدا قرار بود سال گذشته همراه با Blender 4.0 عرضه شود، به عنوان یک "بازنویسی کامل" از این ابزار شناخته میشود. هدف اصلی این نسخه، رفع محدودیتهای ساختاری و بهبود عملکرد در پروژههای بزرگ و پیچیده است. طبق توضیحات وبلاگ توسعهدهندگان بلندر، این بهروزرسانی به عنوان "پایهای مستحکم برای بیش از ۱۰ سال آینده" در نظر گرفته شده است. اگر به جزئیات فنی علاقهمند هستید، ویدیوی ارائهشده در بالا که ضبط یکی از جلسات کنفرانس بلندر سال گذشته است – به بررسی عمیق تغییرات زیرساختی Grease Pencil میپردازد.
ویژگیهای جدید در Grease Pencil 3: گروهبندی لایهها، ابزار Fill Gradient، و بهروزرسانی ابزارهای ترسیم
هرچند هدف اولیه این نسخه جدید، رساندن قابلیتهای ابزار به سطح مشابه Blender 4.2 است، چندین ویژگی جدید و قابل توجه نیز به آن اضافه شده است. از جمله این ویژگیها میتوان به گروهبندی لایهها با امکان اختصاص رنگهای مختلف اشاره کرد که مدیریت پروژههای بزرگ را بسیار سادهتر میکند.
ابزار جدید Fill Gradient این امکان را میدهد که نواحی را با گرادیانهای رنگی پر کنید. این ابزار مشابه با ابزارهای موجود در بسیاری از نرمافزارهای ویرایش تصویر، با کشیدن از نقطه شروع تا نقطه پایان گرادیان عمل میکند.
علاوه بر این، ابزارهای ترسیم نیز بهروزرسانی شدهاند و قابلیت صافسازی خودکار برای خطوط دستی به آنها اضافه شده است که دقت و کیفیت طراحیها را بهبود میبخشد.
ویرایش اشیای Grease Pencil با Geometry Nodes
یکی از تغییرات مهم برای هنرمندان این است که اکنون Grease Pencil با سیستم Geometry Nodes بلندر که برای مدلسازی رویهای، چیدمان صحنه و شبیهسازی استفاده میشود، سازگار است.
این قابلیت به شما امکان میدهد تا اشیای Grease Pencil را با استفاده از Geometry Nodes ویرایش کنید. بسیاری از نودهای موجود که با منحنیها کار میکنند، بهروزرسانی شدهاند تا با دادههای Grease Pencil نیز سازگار باشند.
هرچند که تبدیل اشیای Grease Pencil به منحنیهای قابل ویرایش کاملاً بدون از دست دادن اطلاعات نیست، اما از تمامی "ویژگیهای عمومی و متریالها" پشتیبانی میکند و امکان ایجاد جریانهای کاری جدید و جذابی را فراهم میآورد.
شما میتوانید نمونهای از این امکانات را در تست فنی ارائهشده، که توسط دنیل مارتینز لارا، انیماتور و عضو تیم Grease Pencil ساخته شده، مشاهده کنید. در این ویدیو، یک انیمیشن دوبعدی به سبک claymation (انیمیشن خمیری) ویرایشپذیر به سهبعدی تبدیل میشود، تنها با استفاده از Geometry Nodes.
آشنایی با ویژگیهای جدید و گزارش باگها پیش از عرضه عمومی
این تغییرات با نسخههای قبلی سازگار نیستند؛ بهعنوان مثال، API پایتون Grease Pencil بهطور کامل بازنویسی شده است و چند ویژگی نیز از کار افتادهاند، از جمله راهنماهای ترسیم. نسخه بتای بلندر 4.3 در حال حاضر از لحاظ ویژگیها قفل شده است، اما ابزار Grease Pencil یکی از کلیدیترین بخشهایی است که بنیاد بلندر از کاربران خواسته است برای شناسایی و گزارش باگها آن را تست کنند. این فرایند کمک میکند تا مشکلات اصلی شناسایی و پیش از انتشار نهایی برطرف شوند. برای شرکت در این روند، میتوانید نسخه بتا را دانلود کرده و بازخورد خود را در تاپیک مربوطه در devtalk ارسال کنید.
نیازمندیهای سیستم و تاریخ انتشار
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.
انیمیشن سازی سه بعدی با نرم افزار مایا
دوره آموزش انیمیشنسازی سه بعدی با نرمافزار مایا، یک دوره آموزشی جامع است که به صورت آنلاین و در بستر اسکای روم به صورت هفتگی تشکیل میشود و به هنرجویان کمک میکند تا اصول و تکنیکهای انیمیشن سه بعدی را با استفاده از نرمافزار مایا بیاموزند
مقاله های مرتبط با این موضوع
پیشنهاد می کنیم جهت افزایش سطح دانش در انیمیشن، سایر مقاله های سایت پرشین انیمیشن را هم مطالعه نمایید
معرفی Cascadeur Mobile
unreal engine 5.5 منتشر شد
شرکت ماکسون ZBrush for iPad 2025.1 را منتشر کرد
نرم افزار Unity 6 منتشر شد
ویژگی های جدید نرم افزار Maya 2025.3
انتشار نسخه جدید Bifrost مایا
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.