شرکت SideFX نسخه جدیدی از نرمافزار Houdini را منتشر کرد. Houdini 20 تغییرات عمدهای را در مجموعه ابزارهای FX و Character Animation شامل میشود.
Houdini 20 یک نسخه جدید و قدرتمند از نرمافزار سهبعدی پردازشمحور SideFX است. این نسخه شامل ویژگیهای جدید و بهروزرسانیهای زیادی است که آن را برای طیف وسیعی از کاربردها، از جمله جلوههای ویژه، توسعه بازی و گرافیک متحرک، مفید میسازد.
یکی از ویژگیهای جدید Houdini 20، محیط ویژهای برای Character Animation است که APEX نام دارد. این محیط کاربرپسندتر از محیطهای موجود در Houdini است و به کاربران اجازه میدهد تا Character Animation خود را بهطور مستقیم در Houdini ایجاد کنند. APEX شامل ویژگیهای جدیدی مانند ابزارهای کنترل حرکت، ابزارهای وزنگذاری و ابزارهای کنترل داینامیک است.
علاوه بر APEX، Houdini 20 بهروزرسانیهایی را نیز برای مجموعه ابزارهای FX خود ارائه میدهد. این بهروزرسانیها شامل ویژگیهای جدیدی مانند ابزارهای کنترل جریان مایع، ابزارهای کنترل شعله و ابزارهای کنترل رفتار است.
Karma XPU و Vulkan دو ویژگی جدید در Houdini 20 هستند که بهطور قابل توجهی عملکرد رندر را بهبود میبخشند.
Karma XPU، نسخه CPU/GPU از موتور رندر Houdini، از چندین ویژگی جدید برای بهبود عملکرد رندر استفاده میکند، از جمله:
- استفاده از واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) برای انجام محاسبات رندر
- استفاده از انسجام دادههای GPU برای کاهش نیاز به انتقال داده بین CPU و GPU
- استفاده از تکنیکهای جدید بهینهسازی برای کاهش زمان رندر
در آزمایشها، Karma XPU تا 10 برابر سریعتر از Karma CPU است. این امر آن را برای کاربردهایی که نیاز به رندر سریع و کارآمد دارند، مانند جلوههای ویژه در زمان واقعی، ایدهآل میکند.
Vulkan یک API جدید رندر است که بهطور قابل توجهی کارایی رندر را بهبود میبخشد. Vulkan از چندین ویژگی جدید برای بهبود عملکرد رندر استفاده میکند
پنجره نمایش Vulkan هنوز در حال توسعه است، اما پتانسیل زیادی برای بهبود عملکرد رندر در Houdini دارد.
Houdini 20، جدیدترین نسخه از نرمافزار سهبعدی پردازشمحور SideFX، ویژگیهای جدید و بهروزرسانیهای زیادی را ارائه میدهد.
یکی از ویژگیهای جدید Houdini 20، مجموعهای از ابزارهای جدید برای بازسازی و شبکهبندی است. این ابزارها به هنرمندان اجازه میدهند تا مدلهای سهبعدی را بهطور موثرتری ایجاد و اصلاح کنند.
از جمله این ابزارهای جدید میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ابزارهای جدید برای بازسازی مدلهای سهبعدی از دادههای نقطهای و سطحی
- ابزارهای جدید برای شبکهبندی مدلهای سهبعدی با وضوح بالا
- ابزارهای جدید برای اصلاح مدلهای سهبعدی
علاوه بر این، Houdini 20 بهروزرسانیهایی را نیز برای مجموعه ابزارهای شبیهسازی خود ارائه میدهد. این بهروزرسانیها شامل ویژگیهای جدیدی مانند ابزارهای کنترل جریان مایع، ابزارهای کنترل شعله و ابزارهای کنترل رفتار است. از جمله این ویژگیهای جدید میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ابزارهای جدید برای کنترل دقیق جریان مایع
- ابزارهای جدید برای شبیهسازی شعلههای واقعیتر
- ابزارهای جدید برای کنترل رفتار اجسام جامد
پیشنهاد میکنیم دموی منتشر شده هودینی 20 را مشاهده کنید و همچنین ویدئوی ضبط شده مربوط به جریانات جدید هودینی که در کانال یوتیوب SIDEFX قرار دارد را هم ببینید تا با ویژگیهای جدید این غول سهبعدی آشنا شوید.
بزرگترین انتشار تاریخ برای Houdini
SideFX از Houdini 20 به عنوان "بزرگترین نسخه تاکنون" یاد می کند. این نسخه نه تنها شامل ویژگی های جدیدی است، بلکه "قوس های توسعه" جدیدی را برای ابزارهای آتی ایجاد می کند. به روز رسانی های قابل توجهی در سراسر مجموعه ابزارهای اصلی هودینی وجود دارد، اما بزرگترین تغییرات در Character FX، ریگینگ و انیمیشن و رندرینگ رخ داده است.
ابزارهای Character FX جدید Houdini دارای ویژگیهای کاملی هستند، از جمله یک سیستم جدید برای توسعه و آراستن پرها و یک سیستم عضلانی برای تولید. ابزارهای انیمیشن که هنوز در حال توسعه هستند، اما APEX، یک سیستم جدید ریگینگ و انیمیشن شخصیت، در Houdini 20 است که به صورت بتا معرفی شده است.
Houdini 20 همچنین شامل به روز رسانی هایی برای ابزارهای شبیه سازی است، مانند ابزارهای کنترل جریان مایع، ابزارهای کنترل شعله و ابزارهای کنترل رفتار اجسام جامد.
در مجموع، Houdini 20 یک نسخه جدید و قدرتمند از نرم افزار سه بعدی پردازش محور SideFX است که به هنرمندان و متخصصان جلوه های ویژه اجازه می دهد تا کارهای خود را سریعتر و کارآمدتر انجام دهند.
توضیحات بیشتر:
- قوس های توسعه: اصطلاحی که SideFX برای توصیف مسیر طولانی مدت توسعه Houdini استفاده می کند. این قوس ها به SideFX اجازه می دهد تا برنامه ای جامع برای آینده Houdini داشته باشد و ویژگی های جدید را به روشی منسجم تر و کارآمدتر توسعه دهد.
- APEX: یک محیط انیمیشن شخصیت جدید و هنرمندپسند در Houdini 20 که به هنرمندان اجازه می دهد تا انیمیشن های شخصیت های خود را به طور مستقیم در Houdini ایجاد کنند.
- Karma XPU: موتور رندر CPU/GPU Houdini که عملکرد رندر را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد.
- Vulkan viewport: یک ویوپورت آزمایشی جدید در Houdini 20 که امکان استفاده از موتور رندر Vulkan را فراهم می کند. Vulkan یک API جدید رندر است که کارایی رندر را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد.
- یادگیری ماشین: یک فناوری که به کامپیوترها اجازه می دهد تا بدون برنامه ریزی صریح، از داده ها یاد بگیرند. SideFX قصد دارد از یادگیری ماشین برای بهبود بسیاری از جنبه های Houdini، از جمله ابزارهای مدلسازی، ریگینگ، انیمیشن و رندرینگ استفاده کند.
ریگینگ و انیمیشن کاراکتر
Houdini یک نرمافزار قدرتمند و حرفهای برای ساخت جلوههای ویژه و انیمیشن سازی است، اما برای کاربران مبتدی که با گردش کار مبتنی بر گره (node-based) آشنا نیستند، بسیار دشوار است. Houdini 20 با معرفی یک فضای کار انیمیشن "متمرکز بر ویوپورت" جدید، این مشکل را برطرف میکند.
فضای کار جدید انیمیشن در Houdini 20 برای هنرمندان مبتدی بسیار کاربرپسندتر خواهد بود. در واقع، این فضای کار این امکان را میدهد تا کاراکتر سازی انیمیشن و ریگ را با سرعت و دقت بیشتری ایجاد کنند. در نتیجه، Houdini 20 با معرفی فضای کار انیمیشن "متمرکز بر ویوپورت" جدید، انیمیشن را برای هنرمندان مبتدی آسانتر میکند. این فضای کار جدید با ویژگیهای متنوعی که ارائه میدهد، به هنرمندان مبتدی کمک میکند تا مترک سازی کاراکتر را بهتر انجام دهند.
رندرینگ: Karma XPU اکنون برای تولید آماده است
در Houdini 20، رندرر Karma XPU اکنون برای تولید آماده است. این به روز رسانی، نسخه CPU/GPU رندرر را به همتای CPU فقط Karma CPU نزدیکتر می کند. Karma CPU در Houdini 19.5 به موتور رندر پیش فرض Houdini تبدیل شد. تغییرات کلیدی شامل موارد زیر است:
- پشتیبانی از تصاویر عمیق (deep images)
- سیستم تولید مات شناسه Cryptomatte
- طیف گسترده تری از انواع نور، از جمله Physical Sky Light، نورهای هندسی و نورهای IES
همچنین ویژگی های جدید زیادی در Karma به طور کلی وجود دارد، از جمله پشتیبانی از استاندارد مدیریت رنگ OCIO 2.0 و پشتیبانی گسترده از MaterialX که به بهبود کیفیت رندر کمک می کند.
سایر ویژگی های جدید هودینی 20
سایر ویژگیهای جدید هودینی شامل موارد زیر است:
- سیستم Quad Remesh آزمایشی که مدلها را به مشهای کمضلعی all-quad تبدیل میکند.
- گره Topo Flow جدید برای سیستم Topo Transfer.
- بهروزرسانیهای دیگر برای Solaris، محیط چیدمان و ظاهر توسعه Houdini.
- طیف وسیعی از ویژگیهای جدید کوچکتر.
Houdini Engine for Unreal نیز یک قفسه ابزار جدید دریافت میکند.
نسل جدیدی از ابزارهای مبتنی بر یادگیری ماشین
در سخنرانی اصلی خود، کریستین بارگیل، معاون توسعه محصول SideFX، اعلام کرد که یادگیری ماشینی به تدریج در تمام جنبههای نرمافزار Houdini ادغام خواهد شد. با این حال، این شرکت معتقد است که یادگیری ماشینی باید مکمل گردش کار رویهای سنتی Houdini باشد، نه اینکه جایگزین آن شود.
در Houdini 20، ویژگیهای یادگیری ماشینی کمی در نرمافزار اصلی وجود دارد. با این حال، دو مجموعه تنظیم ML جدید در Content Library، یک کتابخانه آنلاین رایگان از افزونههای Houdini، در دسترس هستند. هر دو مجموعه تنظیم از گره ONNX Inference استفاده میکنند که برای اعمال یک مدل یادگیری ماشینی پیشآموزششده به دادههای منبع استفاده میشود.
ML Deformer خروجی یک شبیهسازی بافت Vellum را تقلید میکند، اما سریعتر محاسبه میشود. ML Terrain یک نمونه از نحوه استفاده از یادگیری ماشینی در تولید زمین است.
قیمت و سیستم مورد نیاز
Houdini 20 برای ویندوز 8 و بالاتر، macOS 11.0 و بالاتر و توزیع های لینوکس در دسترس است. نرم افزار در چندین نسخه عرضه می شود. نسخه کامل، Houdini FX، حدود 4500 دلار برای مجوز قفل شده و 6995 دلار برای مجوز شناور هزینه دارد. Houdini Core، که فاقد ابزارهای شبیه سازی پیشرفته است، 1995 دلار برای مجوز قفل شده و 2995 دلار برای مجوز شناور هزینه دارد. همچنین یک نسخه آموزشی رایگان Houdini Apprentice و یک نسخه Houdini Indie با هزینه کمتر و فقط اجاره ای وجود دارد که هر دو در قالب های فایلی جداگانه ذخیره می شوند. جدول مقایسه محصول را در اینجا ببینید.
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.
انیمیشن سازی سه بعدی با نرم افزار مایا
دوره آموزش انیمیشنسازی سه بعدی با نرمافزار مایا، یک دوره آموزشی جامع است که به صورت آنلاین و در بستر اسکای روم به صورت هفتگی تشکیل میشود و به هنرجویان کمک میکند تا اصول و تکنیکهای انیمیشن سه بعدی را با استفاده از نرمافزار مایا بیاموزند
مقاله های مرتبط با این موضوع
پیشنهاد می کنیم جهت افزایش سطح دانش در انیمیشن، سایر مقاله های سایت پرشین انیمیشن را هم مطالعه نمایید
معرفی Cascadeur Mobile
unreal engine 5.5 منتشر شد
شرکت ماکسون ZBrush for iPad 2025.1 را منتشر کرد
نرم افزار Unity 6 منتشر شد
ویژگی های جدید نرم افزار Maya 2025.3
انتشار نسخه جدید Bifrost مایا
امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد اگر این مقاله را دوست داشتید از شما درخواست میکنم آن را به اشتراک بگذارید.
ریدم تو ادبیات و ترجمه تخمیت
وقتی عرضه ترجمه نداری تو ترنسلیت نگذار
صرف نظر از ادبیات شما که بیانگر شخصیت شماست (که قابل درمان هست) این مطلب هیچ ایرادی ندارد
با سلام
ممنون بابت انتشار این مقاله خوب و جامع
هودینی واقعا پیشتاز صنعت انیمیشن و VFX شده
ممنون خسته نباشید
سپاس از توجهتان امیدوارم مطلب براتون مفید بوده باشه