درباره مجید پویافر

درباره من |زندگی تدریسم|

بیوگرافی من

نام : مجید پویافر

اصالت : تبریز ، ساکن فردیس کرج

سن : ۳۵ (مجرد)

شغل : مدرس و مدیر برند پرشین انیمیشن و مدرس مدرسه انیمیشن

مهارت های نرم افزاری : maya از نسخه ۵  ، پریمیر از نسخه ۴ | Vray از نسخه ۲۰۱۲ | فتوشاپ | سابستنس | مادباکس | vue و سایر نرم افزارهای انیمیشن سازی که برای تولید یک فیلم نیاز است

حرفه تخصصی : رندرمن

سابقه تدریس : بین ۱۷ تا ۲۰ سال

هدف : …

مهارت انیمیشن : کاراکتر سازی | ساخت انیمیشن

مولف کتاب های انیمیشن با مایا

خصوصیات اخلاقی : برون گرا ، کمالگرا ، شلخته ، بی نظم ، عاشق حیوانات ، مسافرتی

majid pouyafar

manager pesiananimation co

اگر پرشین انیمیشن امروز به یک برند و چنین جایگاهی رسیده است به خاطر سال ها تلاش و داشتن هدف و برنامه بود حال برای اینکه با این برند آشنا شوید ابتدا باید از شروع فعالیت خودم آغاز کنم . البته در این نوشته فقط مسیر تدریسم را خیلی خلاصه تقدیمتان کردم

نوشته : مجید پویافر | مدرس | مدیر و موسس برندهای | پرشین انیمیشن و | مدرسه انیمیشن |

آغاز کار در سال ۸۰

سال ۸۰ یا ۸۱ بود که من در سن پانزده سالگی وارد دنیای تصویر شدم ،

شروع کار با پریمیر ۴.۲

ابتدا با نرم افزار پریمیر آشنا و بدون داشتن هیچ منبع آموزشی پس از حدود یک سال بلاخره این نرم افزار را یاد گرفتم اما خیلی زود به این نتیجه رسیدم که پریمیر با تمام جذابیتش تمام نیازهای من را تأمین نمیکند و یک خلعی در آن احساس میکردم. همانطور که میدانید تدوین و میکس جز مراحل بعدی تولید در فیلم می باشد و نرم افزار پریمیر برای ویرایش فیلم بود نه تولید آن ، در واقع  فیلم هایی که به دستم می رسید از قبل توسط شخص دیگری تصویربرداری یا ساخته شده بود و از آنجایی که من روحیه خلاقی داشتم علاقه مند به خلق تصویر بودم تا ویرایش ، به هر حال پس از یک سال کار کردن با نرم افزار های پریمیر اسبی و فتوشاپ تک چشم ! و نیز مدتی کسب تجربه در یک استودیوی عکاسی به میکس فیلم های مجلسی پرداختم و در آخر به این نتیجه رسیدم که استعداد و توانایی آموزشی من خیلی بهتر از حرفه ای شدن و یا تولید و ساخت فیلم است

Adobe Premiere 4.2 - Splash

 در ابتدا حرفه فیلمسازی با دوربین  به ذهنم رسید اما از آنجا که تجهیزات فیلمبرداری خاص و گران قیمتی را باید تهیه میکردم قید آن را زدم و یک رشته دیگر را انتخاب کردم (انیمیشن) چرا که با کمک انیمیشن همه چیز را داشتم ، دوربین ، بازیگر ، لوکیشن ، نور و هر آنچه که برای تولید فیلم نیاز بود

در آن زمان نرم ‌افزاری به نام ۳dsmax به لطف رشته معماری در بین دانشجویان رایج و متداول بود اما من با کمی کار کردن نتوانستم هیچ ارتباطی با این نرم افزار برقرار کنم

animation

 شروع کار من با نرم افزار پریمیر نسخه ۴ شد و بعد با کمی تحقیق بهترین نرم افزار انیمیشن سازی را پیدا کردم در نتیجه نرم افزار مایا را انتخاب کردم خوب به یاد دارم اولین بار که نام این نرم افزار را شنیدم مبهوت نام آن شدم و این یک آغاز دیگر شد و یکی از بهترین انتخاب های زندگی ام

شروع آموزش در آموزشگاه ها سال ۸۳

بعد از چند وقت یادگیری نرم افزار پریمیر احساس کردم می توانم این نرم افزار را تدریس کنم و دیگر وقت آموزش دادن است در نتیجه با یک ایده ناب توانستم وارد اولین آموزشگاه کامپیوتر معتبر شوم که یکی از معتبرترین آموزشگاه ها بود و تا امروز نیز پا برجاست

با اعتمادی که مدیریت محترم آموزشگاه به من که یک نوجوان زیر ۲۰ سال بودم داشتند و این ریسک را کردند که یکی از مهمترین کلاس های خود را به من بسپارند این شد اولین کلاس حضوری چند نفره من که به لطف خدا خروجی خوبی داشت و توانستم رضایت هنرجویان و همینطور مدیریت محترم آن آموزشگاه را به دست بیاورم  و این نیز یکی از سکوهای پرتاب من در آموزش شد

در سن کمی به من بها داده شد و فرصت پیدا کردم تا دیده شوم و راه موفقیت را پیدا کنم و همین را الگوی خود قرار دادم و به خودم قول دادم  تمام تلاشم را بکنم  تا به بچه های با استعداد بها بدهم ، تشویق کنم ، راهنمایی شان کنم تا آنها هم دیده شوند

نقطه آغاز تدریس حرفه ای ام از آموزشگاه کبیری شروع شد و پس از آن ، توانستم در بیش از ۱۰۰ آموزشگاه دیگر در استان خودم  تدریس کنم

اولین قرارداد حرفه ای آموزشی من در سال ۸۳ (۱۷ سالگی) در آموزشگاه کبیری بود

2223874_TqiPy2_r_m

شروع کار با نرم افزار مایا

آشنایی من با نرم افزار مایا از نسخه ۴ یا ۵ دقیق به یاد ندارم ولی احتمالا سال ۱۳۸۳ بود

پیدا کردن مایا در بازار بسیار سخت و کمیاب بود و چندین ماه به دنبال آن گشتم ، کرک کردن مایا بسیار سخت و پیچیده بود که شاید شش ماه طول کشید فقط کرک کردن آن را یاد بگیرم آن هم بر روی  سیستم ضعیفم ، بلاخره پس از کرک آن برای اولین بار بود که محیط نرم افزار مایا را دیدم و عاشق آن شدم ، ساخت انیمیشن های بسیار زیبایی مانند شرک که با نرم افزار مایا ساخته شده بودند انگیزه مرا بسیار بیشتر میکرد.

روزهای اول آموزشی بسیار سخت بود چرا که من هیچ منبع آموزشی به غیر از یک فایل  pdf آن هم به زبان خارجی نداشتم و چند ماه طول کشید تا با نرم افزار مایا تا حدودی ارتباط برقرار کنم و توانستم  اولین جسم سه بعدی خودم را بسازم و این شد آغاز راه من در نرم افزار مایا ۵ …

maya_5

سال ۲۰۰۵ بود که نرم افزار مایا در اوج قدرت خود بود ، حدود دو سال با این نرم افزار کار کردم بسیار سخت بود ولی به واسطه مایا با یک دوست نازنین آشنا شدم که امروز هم مدیون ایشان هستم چرا که کمک بسیار زیادی در یاد گرفتن این نرم افزار به من کردند و پس از مدتی  با چند دوست خوب مایا کار دیگری نیز آشنا شدم

در ابتدا چالش ما پیدا کردن منابع آموزشی بود که هر جایی گیر نمی آمد به هر حال با جستجوی  فراوان یک پک که آموزش های شرکت دیجیتال تاتورز و نومون بودند و با قیمت بسیار بالا  پیدا کردم ولی از اینکه در آن زمان از قید خرج و خرید دیگر نیازهای نوجوانانه مانند کیف و کفش و لباس و ساعت و حتی تفریح و بازی کامپیوتری را زدم و فقط چسبیدم به یادگیری مایا ولی با عشق چرا که هدف امروزم جلوی چشمم بود و به قولی من تا امروز با نسخه به نسخه مایا بزرگ شدم و بهترین دوستم است و با اطمینان میگویم خرید همین پک یکی دیگر از سکوهای پرتابم شد …

persiananimation-digitaltutors

گروه چند نفره ما در آن سال ها مجاب کردن مدیران آموزشگاه های کامپیوتر برای آموزش نرم افزار مایا بود و با کلی تلاش توانستم اولین کلاسم را این بار در تهران برگزار کنم که این آموزشگاه ، آموزشگاه طرحستان بود و سپس دوره های بسیار زیادی را که شاید ده سال شده در آموزشگاه دارالفنون تهران تدریس کردم که لازم میدانم از مدیران این آموزشگاه ها نیز تشکر کنم

عکس به یاد ماندنی به همراه اساتید عزیزم در آموزشگاه دارالفنون

دارالفنون

احتمالا در آن سال ها مدرس مایا حرفه ای دیگری نبود و یا اگر بود خیلی نبودند به هر حال با تلاشم توانستم از سن ۲۰ تا ۲۰ سالگی  دامنه تدریسم را گسترش دهم و به سایر موسسات از جمله هلال احمر ، مرکز تربیت مربی ، جهاد دانشگاهی ، اولین هنرستان پویانمایی غیر انتفاعی تهران و سپس در مدارس و هنرستان های آموزش و پرورش از جمله هنرستان هنرهای زیبا رسیدم و به عنوان دبیر تدریس کردم و در مقطعی  استاد دانشگاه بودم

عکس به یاد ماندنی به همراه با شاگردان مدرسه هنرستان هنرهای زیبا

2021-07-26-13_48_41-Window

انیمیشن با مایا ، رشته ای نوپا بود که حتی هنوز در سازمان فنی حرفه ای آن زمان تعریف نشده بود که بعدها طرح درس آن را برای سازمان تدوین کردم سال ۸۹ با نام مسیر یادگیری و اشتغال

IMG_20170403_122945

شروع آموزش در شبکه های مجازی از فیس بوک تا اینستاگرام

اکثر موفقیت هنرجویان من در کلاس های حضوری بود در ابتدا آموزش در بستر اینترنت به دلیل فرهنگ ضعیف بسیار دشوار بود که خیلی ها آمدند اما رفتند و باز هم می آیند و می روند 
در زمانی که اوج فیس بوک بود من نیز یک صفحه با نام پرشین انیمیشن که سال ۲۰۱۵ بود راه اندازی کردم و به یکی از بزرگترین پیج های انیمیشن شد که هنوز هم در فیس بوک هست و اگر سرچ کنید آن را می بینید مطلب طولانی شد و حتی نشد یک دهم پشتکارم را نیز بیان کنم پس میگذریم ، به تلگرام آمدیم ، بزرگترین سوپر گروه را تشکیل دادیم که خیلی از دوستان از طریق همان سوپر گروه امروز گروه های مختلف راه انداختند و در پایان مهم امروز است ۵ ماه زحمت کشیدم و به تنهایی سایت پرشین انیمیشن را برای آموزش راه اندازی کردم به امید موفقیت و پیروزی همه

این بود خلاصه ای از داستان ورود آموزش من (مجید پویافر) به دنیای تدریس
که در طول این دو دهه صدها شاگرد داشتم که امروزه نام های برخی از آنها را در تیتراژ های فیلم های انیمیشن می بینم

در آن سال ها ما اهل مستند سازی نبودیم اما به لطف الهی تمام اسناد و مدارک مربوط به گفته هایم موجود است و به زودی با سرکار خانم کبیری مصاحبه ای ترتیب خواهم داد تا ایشان مهر تایید گفته های بنده باشد

از آنجا که این سیر مربوط به خیلی سال پیش است ممکنم است زمان در حد یک سال این ور آن ور و نسخه های نام برده بالا پایین باشد چرا که فقط در همین حد به خاطر دارم

به لطف خداوند در طی این سال ها به جرات بالای ۵۰۰ هنرجوی حضوری داشتم که هر کدام از کلاس ها برایم درس و تجربه بود و اکنون میخواهم این تجربیات را در سایت پرشین انیمیشن در تختیار شما بگذارم

ایده تالیف کتاب مایا

تالیف کتاب مایا یکی دیگر از اقداماتی بود که پس از چند سال تدریسم به ذهنم رسید

در سال هایی که ما یادگیری نرم افزار مایا را شروع کردیم اینترنت به این گستردگی نبود و اصلا یوتیوپی هم در کار نبود منابع برای نرم افزارهای تخصصی بسیار کم بود و از این رو برخی نویسندگان شروع به ترجمه اکثرا از روی help نرم افزارها کردند و در اختیار علاقه مندان قرار میدادند ، شاید الان فکر کنید یاد گرفتن یک نرم افزار کارگاهی از روی کتاب چطور ممکن است ولی دقیقا همین طور بود و اما بزرگترین ایرادی که کتاب های آن زمان داشتند ترجمه آن بود (البته مشابه اتفاقی که این روزها بر روی فیلم ها انجام می شود ترجمه و زیر نویس که یکی از بدترین روش های یادگیری است و پیشنهاد میکنم به هیچ عنوان از آموزش های ترجمه شده چه کلامی چه زیر نویس استفاده نکنید چرا که عواقب وحشتناکی خواهد داشت

ایده نوشتن کتاب من متفاوت بود و تفاوت آن تالیفی بودن آن بود ، جملاتی که با فرهنگ ما سازگار تر است ، گویاتر و قابل درک تر ، به اسرار برخی از هنرجویانم و علاقه ای که به نویسندگی داشتم شروع به نوشتن آموزش نرم افزار مایا (نسخه ۷) در سال ۱۳۸۴ کردم که بیش از یک سال نگارش آن طول کشید ، در مراحل پایانی نگارش بود که اتفاقی در نرم افزار مایا رخ داد ، بله واگذاری آن به شرکت autodesk که همه را غافل گیر کرد و تقریبا تمام فضای کار در نرم افزار عوض شده بود August 2006 که تمام تلاش هایم را بر باد رفته دیدم اما نا امید نشدم و شروع به نوشتن نسخه جدید آن کردم مایا ۸ باز هم در مراحل پایانی بود که چند ماه بعد نسخه ۸.۵ آن نیز منتشر شد و من باز هم عقب نشینی نکردم و دوباره شروع به نوشتن از دوباره کتاب کردم اما این تمام ماجرا نبود چرا که چند ماه بعد باز هم نسخه ای جدید ” February 2008″ با نام autodesk maya 2008 منتشر شد که به نوعی تیر خلاص بر تمام نوشته هایم شد اما باز هم نا امید نشدم و این کتاب را به صورت کاملتر با نام “فیلم سازی دیجیتالی با maya 2008” با تاخیر زیاد منتشر شد و یکی از معدود کتاب های تالیفی این نرم افزار بود ، پس از آن چند کتاب دیگر در ابعاد مختلف و کلیدی به چاپ رساندم تا پیشنهاد تالیف کتب درسی هنرستان پویانمایی شد که اگر عمری باقی باشد برای ترم جدید چند جلد کتاب در دست چاپ دارم

هر گز دست از تلاش بر ندار

MAJIDPOUYAFAR-BOOK-210x300

تقدیرنامه های با ارزش از مدیران هنرستان

loh2-509x720
loh1-509x720

موفقیت ها و شکست های من

در ادامه شما را با شکست ها و موفقیت هایم آشنا می کنم تا در بهترین حالت اشتباهات مرا تکرار نکنید

این مطلب هنوز ادامه دارد ...

نظرات شما

۵/۵